Sprint 2: Blogpost 3 conclusies pilot experiment, visie concept

Het pilot experiment heeft ons veel inzichten gegeven om het onderzoek, maar zeker ook het concept te verbeteren. Deze blogpost gaat over conclusies met betrekking tot het concept, en de visie van ons concept. De vorige blogpost bevat een link naar de definitieve versie van de onderzoeksopzet en de onderbouwing hiervan.

Uit het pilot onderzoek blijkt dat het speelveld het gevoel van het vliegveld onvoldoende simuleert. Deelnemers ervaren (nagenoeg) geen tijdsdruk, en vinden de manier van navigeren (vooral met de app) niet vergelijkbaar met het vliegveld. Wel ervaren de deelnemers, in deze context, het navigeren met de app als comfortabeler, en de meerderheid geeft aan dit te willen gebruiken op een echt vliegveld.

Uiteindelijk is de visie van ons concept; het verhogen van het gevoel van comfort binnen het vertrekproces. We willen dan ook graag vasthouden aan het simuleren van deze navigatie in een beheersbare context. Echter moeten we concluderen dat onze huidige methode hier niet toereikend genoeg in is wat betreft de tijdsdruk en realiteit van de navigatie.

Uit de resultaten blijkt ook dat we onvoldoende verdeling hadden van de verschillende gedragstypen. Hierdoor is het lastig op basis hiervan conclusies te trekken. In het vervolg willen we de gedragstype test vooraf afnemen en op basis daarvan een deelnemersgroep selecteren waarin alle gedragstypen beter zijn gepresenteerd.

Tevens hebben we geconstateerd tijdens het afnemen van het experiment dat het scoreformulier binnen de context van onze simulatie ontoereikend is om comfort te meten. De meting van comfort was nu afhankelijk van de vragenlijst die de deelnemer achteraf invult. De verbeterde scorelijst is te vinden in de definitieve onderzoeksopzet.

De definitieve versie van de onderzoeksopzet is hier te vinden: link!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *