Kansen in de markt, toekomst en hoe Crownstones worden toegepast in ons concept: Na het onderzoek

Vlieg ‘em der in

  • Joeri Wagner
  • Jeroen van Schooten
  • Bryan de Ronde
  • Roy Sijnesael

Inleiding

Tijdens drukke periodes zoals met de schoolvakanties is het erg druk op Schiphol (“Lange rijen op Schiphol tijdens mei- en zomervakantie”, 2017). Voor veel mensen wordt het vertrekken vanaf Schiphol hierdoor een hele opgave. Schijnbaar eenvoudige dingen zoals het vinden van de juiste check-in, de gate en andere voorzieningen wordt lastiger. Hierdoor missen dagelijks veel mensen hun (aansluitende-) vlucht (“Reizigers missen vlucht door lange rijen op Schiphol”, 2017). Reizigers geven aan dat zij dit als oncomfortabel ervaren (“Wie betaalt de beveiliging van Schiphol?”, 2016)

Conclusies onderzoek m.b.t de markt

Op basis van het onderzoek kan worden gezien dat er een zichtbare behoefte is bij nieuwe en onregelmatige vliegreizigers om een companion te hebben die hen kan helpen binnen het vertrekproces. Redenen hiervoor zijn dat de huidige situatie zorgt voor een informatie war die het proces van vliegreizigers kan belemmeren. Nieuwe en onregelmatige vliegreizigers geven aan dat de companion voor een invulling zorgen die het proces comfortabeler kan maken. De kans is groot dat een vliegreiziger verkeerd loopt als er informatie wordt gegeven op statische punten. De companion kan ervoor zorgen dat deze informatie wordt weergegeven wanneer nodig. Ook kan de companion zorgen dat onnodige informatie weggefilterd wordt waardoor de informatie waar weggenomen wordt.

Hoe kan Schiphol hiervan profiteren?

Zoals voorheen aangegeven raakt Schiphol in 2018 zijn plafond. Dit in combinatie met dat er geen toestemming is voor uitbreiding betekent dat er binnen de tijdstermijn gezorgd zal moeten worden dat de problemen omtrent drukte en gemiste vluchten niet nog meer verergeren. Schiphol zal daarom stappen moeten nemen om het proces meer te stroomlijnen. De vliegreiziger speelt hier een essentiële rol in doordat hier veel tijd en moeite bespaard kan worden door het vertrekproces comfortabeler, maar ook efficiënter te maken. Dit scheelt tevens ook veel geld dat anders besteed zal moeten worden aan faciliteiten en personeel. De companion app biedt hier een ideale oplossing in doordat het de vliegreiziger voorziet van informatie die slechts relevant voor hem of haar is. Hiernaast geeft de companion app aan waar de vliegreiziger heen moet, waardoor er niet meer op borden hoeft worden gekeken. De uitwerking is dat vliegreizigers sneller zullen zijn op hun bestemmingspunt binnen het vliegveld. Hiernaast zal de vliegreiziger zelf zich ook comfortabeler kunnen bewegen door het vliegveld omdat de druk om op tijd te zijn, of de onzekerheid of de juiste weg wordt bewandeld weggenomen is.

Concluderend geeft dit in het specifieke scenario van Schiphol de kans om een aantal groeiende problemen in de hand te houden op een manier die geld zal besparen. Andere vliegvelden die ook kampen met drukte problemen en gemiste vluchten zullen hier ook het nut van ervaren.

Crownstones in ons concept

Voor ons concept is het nodig dat de companion bewust is van de exacte locatie van de gebruiker, ook (en vooral) binnen Schiphol. Crownstones biedt deze mogelijkheid. Om het concept in het echt uit te rollen zouden we gebruik willen maken van de Crownstones omdat dit een relatief goedkope oplossing biedt.

Daarnaast moet de companion ook weten van de drukte op de luchthaven. Naast bestaande bronnen (big data) kunnen hier ook Crownstones voor worden gebruikt (meten van verschillende devices in een omgeving).

Bronnen:

Lange rijen op Schiphol tijdens mei- en zomervakantie. (2017, 7 maart). Geraadpleegd van http://www.volkskrant.nl/economie/lange-rijen-op-schiphol-tijdens-mei-en-zomervakantie~a4471187/

Reizigers missen vlucht door lange rijen op Schiphol. (2017, 24 april). Geraadpleegd van https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/reizigers-missen-vlucht-door-lange-rijen-op-schiphol/

Wie betaalt de beveiliging van Schiphol? (2016, 29 juni). Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/29/actieagenda-schiphol-is-agenda-zonder-actie-2949611-a1504099

Crownstones technische specificaties. Geraadpleegd op 22 juni 2017 van https://crownstone.rocks/technology-consumer/ 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *