Eindpost

TLE1:

Belbin testen Groepsleden

Presentaties team 5

Sprint 0

Groep 5 maakt kennis met Viscon

Sprint 1 – presentatie

Onderzoek ontwikkelingen hydroponics

Eerste 2D ontwerpen van een ”solo bak”

Pitch bij Viscon

Types of adopters

Types of early adopters

Adoption process

Concurenten onderzoek

User stories

Werken aan het Prototype

Werken aan Prototype #2

Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments

Zelfreflectie – Karim

In deze post ga ik reflecteren op mijzelf, ik doe dit op dezelfde manier als hoe Guus dit heeft gedaan.

Zelfreflectie – Guus

Pluspunten:

  • Kritische blik
  • Arduino Programmeren
  • Infographic visualisaties
  • Presentatie voor bedrijf voorbereiden
  • Prototype gemaakt
  • Betrokken bij het proces van het maken van het prototype
  • Ik kan met iedereen uit het team goed samenwerken
  • Als het erop aankomt kan ik goed presteren
  • Creatief
  • Veel ideeën tijdens creatieve processen.

Ik vind zelf dat ik vooral in de conceptfase veel heb toegevoegd omdat ik veel creatieve input heb geleverd. Als ik mij creatief kan uiten raak ik meer gemotiveerd en doe ik ook beter me best bij een product. Voor mijn gevoel ben ik voldoende betrokken geweest bij het project, niet op elk moment evenveel. Ik vind dat het een goede beslissing is geweest om het team op te splitsen in twee teams: Team Arduino/Hardware en Team Sprints.

Ik heb mij dus de afgelopen periode beziggehouden met het schrijven van code en het aansluiten van sensoren.  Zelf vond ik dit heel prettig om te doen omdat ik de andere werkzaamheden eentonig en saai vond worden. Hierdoor heb ik hernieuwde energie gekregen om aan het project te werken. Ook vond ik het leuk om in het stadslab aan het prototype te werken.

Minpunten: 

  • Stond in het begin niet volledig achter het hydroponics concept
  • Soms snel afgeleid
  • Op sommige momenten te kritisch
  • Niet mijn volledige potentie behaald in het project

In het begin stond ik niet achter het hydroponics omdat ik toen nog half in het creatieve brainstorm proces zat en er nog steeds van overtuigd was dat het concept wat bedacht had beter was. Ook was ik tijdens de projectdagen soms wat snel afgeleid omdat de dagen lang waren en de opdrachten nog saai omdat het voornamelijk onderzoeken waren. In die fase was ik ook het meest kritisch naar het concept toe, dat is naarmate het project voorderde steeds minder geworden. Ik denk dat ik mede hierdoor niet mijn volle potentie heb bereikt uit dit project. Als ik er iets meer energie in had gestoken had dit zeker wel het geval geweest.

 

 

Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments

Zelfreflectie – Kelvin van Soelen

In deze post zal ik op mezelf reflecteren.

Pluspunten:

  • Kritische blik
  • Persona’s
  • Goed met excel
  • Powerpoints gemaakt
  • Onderzoeken markt
  • Scherp met nieuwste ontwikkelingen
  • Wilt het beste voor het product

Ik heb een kritische blik op het project. Ik zorg ervoor dat het project scherp staat en dat er goed wordt op gelet op belangrijke zaken. Ik ben goed met persona’s het maken ervan en zorgen dat ze goed in elkaar zitten. Dit moet ook goed gebaseerd zijn op het onderzoek dat gedaan is. Ik ben goed met excel. Ik kan er veel in maken en heb verschillende schema’s gemaakt voor het team. Ik heb vele van het team hun powerpoints gemaakt en deze helpen ontwerpen. Ik heb ook onderzoek gedaan naar de markt om deze beter te begrijpen en deze ook beter te kunnen interperteren. Ik ben scherp met de laatste ontwikkelingen en wil graag het beste voor het product.

Minpunten: 

  • Vaak afgeleid
  • Korte aandachtsboog
  • Te kritisch soms

Ik heb meestal weinig aandacht en snap het vaak niet en loop achter. Soms zit ik met me hoofd ergens anders en ben ik snel afgeleid. Ook kan ik te kritisch overkomen en dat wordt vaak door anderen als negatief beschouw. Ik probeer er ook aan te werken meer posiviteit te tonen en minder kristisch te zijn.

 

Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments

Sterke en Zwakke punten – Ondernemen

Onderzoeken:
Marktonderzoek
Doelgroeponderzoek
Trendonderzoek
Aannames
Doelgroeponderzoek v2
Marktonderzoek v2

  • Inititief
  • Fouten herkennen
  • Herhaling
  • Goede/bruikbare conclusies
  • Goed over nagedacht

 

  • Te snel verder gaan
  • Te veel tegelijk
  • Onduidelijk

 

 

Methodes:
Markt Canvas v1
Markt Canvas v2
Viscon
Aannames

 

  • Initiatief
  • Samenwerking
  • Snel oplossen
  • Helder
  • Veel goede feedback gekregen

 

  • Te snel verder gaan
Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments

Zelfreflectie – Van Kanten

In deze post zal ik op mezelf reflecteren. Ik zal mijn reflectie doen volgens het format dat Guus Ekkelenkamp heeft vastgesteld, in de voorgaande post:

Zelfreflectie – Guus

Pluspunten:

  • Powerpoint schetsen maken.
  • 3D modellen maken.
  • Logs en blogposts van projectdagen bijhouden.
  • Opzet van het functioneel ontwerp.
  • Schrijven van het testplan.
  • Arduino opzet maken en code programmeren.
  • Doen wat er van hem gevraagd wordt.
  • Controleren van het werk van projectleden.
  • Externe contacten benaderd en gemanaged.
  • Belangrijke keuzes maken voor het product.
  • Presentaties opzetten en houden in TLE1

Ik heb de meeste product schetsen van iedereen gemaakt. De focus bij onze project lag echter niet op het ontwerpen van het product.

Ik was niet van plan meer te 3D modelleren voor een project. Ik vind mijn werk niet goed genoeg voor de hoeveelheid tijd die het me kost. Voor dit project werd ik echter overtuigd om in een korte tijd wat op te wippen en mijn team leden waren blij meet het resultaat.

Op mensen afstappen bleek geen probleem voor mij. Op de eerste dag stapten ik al op de Small Buisness studenten af omdat dit aangeraden werd, ze bleken alleen zo nutteloos als dat ik verwacht had. Ik was de gene die Viscon benadert had en de elektronische contacten gingen daarom vooral via mij.

Het punt over belangrijke keuzes maken kwam van Guus. Ik meen echter geen keuzes gemaakt te hebben, louter Guus geadviseerd te hebben in het maken ervan.

Presentatie gingen goed, veel  training gekregen in geïmproviseerd rapporteren. Wel alle taken die hier onder pluspunten staan gingen goed, daarom staan ze er.

 Minpunten:

  • Geen visie hebben.
  • Logs en dagelijkse blogposts opgeheven.
  • Wanhopig zijn.

Om tijd te winnen, besloot ik op een gegeven moment te stoppen met mijn Projectlogs. Eerst besloot ik ze wekelijks te doen, met de rationalisering dat ik dan meer te vertellen zou hebben. Uiteindelijk stelde ik ze vervolgens zo ver uit dat ik ze helemaal had opgegeven. Het scheelt me ook wel tijd om niet al mijn handelingen te noteren, maar ik begrijp het belang van documentatie en vindt het erg zonde dat ik deze niet heb kunnen volhouden. Ik had onlangs wat Projectlogs gemaakt, maar kon mezelf er niet toe brengen om er blogposts over te schrijven. Zodra je uit een ritueel als wekelijks blogpost valt, is het moeilijk daar op terug te komen.

De wanhopigheid is gelinkt aan de visieloosheid. Het hele hydroponics project was Guus’s idee en baby, dus ik hoopte dat hij de visie had. Helaas moet ik bekennen dat ik meerdere malen van schip heb proberen te springen. De enige manier waarop ik mijn wanhoop heb weten te koesteren, is door me niet mee te bekommeren over het resultaat van dit project.  Ik volg de chain of command, doe wat er van me gevraagd wordt en hou het daar bij. Het wordt nu wel tijd dat ik moet toegeven niet tegen druk te kunnen -evenals de meeste mensen met hikikomori neigingen-, nog een minpunt van mij.

Posted by team5 in Aristide_Logs, 0 comments

Zelfreflectie – Guus

In deze post wil ik de plus en minpunten behandelen van mezelf.

Pluspunten:

  • Richtlijnen geven aan de groep.
  • Maken van planningen.
  • Onderzoeken en begrijpen van de markt.
  • Visie in het product.
  • Visie in de groep.
  • Belangrijke keuzes maken voor het product.
  • Controleren van het werk van projectleden.
  • Presentaties opzetten.
  • Presentaties houden.
  • Teamleden helpen met problemen.
  • 2D ontwerpen maken.
  • Hard werken op school.

De belangrijkste invloed van mij tegenover de groep was dat ik de leider positie kreeg. Ik heb geprobeerd iedereen aan het werk te houden en de deadlines als team geprobeerd te halen. Ook heb ik alle belangrijke keuzes moeten maken voor het project, soms in samenwerking met Anatole.

 Minpunten:

  • Weinig werk thuis doen.
  • Wanhopig zijn.
  • Makkelijkste weg kiezen.
  • Te weinig blogposts in het begin van het project.
  • Dingen wegschuiven om later te doen.

De slechtste invloed van mij tegenover de groep was dat ik soms dingen wegschoof om aan andere dingen te werken. Ik begon vaak aan dingen, maakte het half af en begon dan weer met iets nieuws. Ik vond de nieuwe dingen dan belangrijker en vergat andere belangrijke dingen.

Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments

Concurenten onderzoek

We zijn bezig geweest met een concurenten onderzoek. Dit was voor ons belangrijk om te kijken wat er onlangs op de markt is gekomen en om te zien wat we voor prijs kunnen geven aan ons product. We hebben gekeken naar bepaalde belangrijke aspecten die een systeem kan bevatten. We hebben dit ook gekoppeld aan een prijs zodat we kunnen zien wat je kan krijgen voor een prijs, en of mensen bereid zijn voor wat extra’s meer te betalen.

We zijn op 5 grote concurenten gekomen.

ss2017-01-10at11-55-43

De meestverkochte is de Hydroponics set van ikea. Omdat ikea zo beroemd is is dat natuurlijk ook wel logisch. Ikea is ook heel erg veel bezig geweest met de marketing van het product. Het stond voor maanden op de voorkant van de website en werd veel gepromote in de winkels. Vooral in duitsland is de set heel erg veel verkocht, en verkoopt nogsteeds goed. Het meest vergelijkbare product is de Calla. Het is in principe hetzelfde als ons product en heel erg goed uitgewerkt. Het verschil met ons product is dat wij meer vrijheid aan de gebruiker bieden, dus daar willen wij ook veel op inspelen met de Calla als concurent. De Calla is begonnen op kickstarter en heeft daar al meer dan €75,000,- gekregen. De Calla is nog niet uit maar heeft al meer dan 700 pre orders gekregen. Er is dus wel vraag naar een systeem waar alles automatisch gaat voor die prijs. De waterfarm en Bubbler zijn allebei vrij simpel maar makkelijk te gebruiken. De waterfarm is een van de oudste hydroponics producten. De eerste versie verscheen al 25 jaar geleden op de markt, maar omdat het zo’n mager product was is die nooit heel succesvol geworden. De Bubbler is bedoelt voor wat grotere planten, vandaar is die ook wat duurder. Qua principe is die hetzelfde als de waterfarm, je kan er hetzelfde mee doen en bent ook gelimiteerd tot hetzelfde. De hydroponic indoor kit is ook best volledig. Wat bij deze ontbreekt is dat die niet SMART is, dat wil zeggen dat die niet standen opneemt uit zichzelf. Deze verzorgt de plant wel goed door middel van een timer. De timer zorgt voor de voeding en de lamp.

Het enige echte gevaar is de Calla. Het ziet er goed uit en kan uiteindelijk hetzelfde als on product. Het is al goed verkocht en er is wel vraag naar, dat is wel positief voor ons omdat dat betekend dat de markt er is voor een duurder product. De meerwaarde die wij bieden is de interactie tussen de gebruiker en het product, na ons onderzoek in TLE1 bleek dat ook heel belangrijk dus wij verwachten dat de laatste stap uit het adoption process bij ons beter zal verlopen dan bij de Calla.

-Guus & Kelvin

Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments

User stories

Als gebruiker wil ik niet moeten herinneren wanneer ik de plant water moet geven, omdat ik dit kan vergeten.

Dit is belangrijk voor het gebruikersgemak zodat de gebruiker niet steeds de plant hoeft water te geven. Dit hebben wij opgelost door hydroponics te gebruiken, de plant gebruikt gewoon het water wat in de bak zit.

Als gebruiker wil ik niet moeten herinneren hoeveel water ik aan een plant moet geven, omdat ik dit niet voor elke plant wil opzoeken.

De planten die gebruikt worden voor hydroponics zijn waterplanten waarvan de wortels in het water hangen, hierdoor nemen ze zelf het water op en hoef je niet steeds bij te houden hoeveel water je moet geven.

Als gebruiker wil ik dat het product een visuele toevoeging is aan de omgeving waar ik het plaats, omdat ik waarde hecht aan het interieur.

Dit hebben we gedaan door het product er zo gelikt mogelijk uit te laten zien. Het design is een beetje industrieel maar wel modern.

Als gebruiker wil ik een optimale groei omgeving voor mijn plant, omdat ik wil dat mijn plant er gezond uitziet.

Dit hebben wij gedaan omdat dan de plant zo goed en snel mogelijk groeit, dat heeft alleen maar voordelen. Als de plant sneller groeit dan heeft de gebruiker ook sneller zijn groente en kan hij door met het planten van de volgende groente.

 

Als gebruiker wil ik dat het product goedkoop te onderhouden is, omdat ik er niet oneindig geld aan te besteden heb.

De onderdelen die wij gebruiken zijn erg goedkoop omdat we het gebruiken in combinatie met Arduino, waardoor het eenvoudige sensoren en motoren blijven.

 

Als gebruiker wil ik van te voren waarschuwingsmeldingen krijgen over mogelijke problemen, omdat ik deze liever wil voorkomen voordat ze zich voordoen.

Dit hebben we gedaan door op de plantenpot een LCD-scherm te plaatsen waarop te zien is of de plant genoeg water heeft en of de temperatuur goed is.

Als gebruiker wil ik geen algenvorming in het waterreservoir, omdat dit slecht is voor mijn plant.

Dit probleem hebben wij opgelost door gebruik te maken van een plantenpot die niet doorzichtig is en dus ook geen zonlicht doorlaat. Hierdoor verklein je de kans op algenvorming

 

-Karim

 

Posted by team5 in sprints, 0 comments

Adoption process

Hoe worden producten nou geaccepteerd door gebruikers? Er zijn 5 stappen die zullen plaatsvinden (in het engels omdat ik dat makkelijker vond schrijven):

1Knowledge
The adopter needs to know your product exists. How will you inform people about the problems your product will solve. How can users find your product? You need to focus on creating awareness about your product, if the awareness is created for the adopter, it will move to the 2nd stage.

2Persuasian
The adopter is interested in your product and will start seeking information about your product that will make them buy it. At this point you should be pointing out the benefits of your product, and what kind of benefits the adaptor can expect from your product.

3Decision
This is the hardest part in the adoption process. The adopter will look at the positive and negative aspects of your product. The adopter will compare the two and base a decision on his findings. Adopters usually don’t make rational decisions, they base their decision on feelings and perceptions of your product. As a producer it is really hard to adapt to the feelings of a specific person.

4Implementation
A decision to use your product has been made and the adopter will most likely use your product. At this point the adopter will make a decision on whether or not he likes the product, and that it adds value to his life. The adopter might need more information on your product or the use of your product, as a producer you should have this information ready so the adopter is more likely to find the information he desires.

5Confirmation
The final step of the adoption of a product. The adopter now has to decide if he keeps using your product or abandons it. This also involves a personal acceptance of the product but can also involve a social acceptance. The adopter will likely asks colleagues or friends what they think about the product. This phase will always end in your product dying out, the only thing that can change in the lifespan of your product. Your product can be used a number of years or maybe a number of weeks.

-Guus

Posted by team5 in Geen categorie, 0 comments