TLE2 Sprint 1 Development Zelf Beoordeling

Onderstaand is het beoordelingsformulier van Sprint 3 Development TLE1. Ons is verteld dat er voor de huidige sprint, namelijk Sprint 1 Development  TLE2 hetzelfde is als Sprint 3 TLE1 met de toegevoegde criteria van Scrum. Hoeveel is er aan Scrum gewerkt tijdens deze Sprint. Deze criteria zal onderaan toegevoegd worden. Onderstaand is dik gedrukt aangegeven hoeveel wij, als team, onze tijd waard heeft gevonden.

Professionaliteit

Hoeveel vond de opdrachtgever (docent) op het punt van professionaliteit, onderbouwing en verdieping van het team, netheid van de presentatie (spelfouten, aankleding, taalgebruik, opbouw, blog is bijgewerkt, user stories zijn helder) deze Sprint waard?

  • 0
  • 1000
  • 2000
  • 3000
  • 4000
  • 5000
Focus van de sprint (Verdieping en Complexiteit, Richting)

Het team heeft inzicht gegeven in de individuele sterke- en ontwikkelpunten. Deze leerdoelen zijn meegenomen in de Sprint planning. Het team heeft verder middels SCRUM de voortgang bijgehouden en alle betrokkenen op de hoogte gehouden. (Ondernemen / Ontwerpen)

  • 0
  • 1000
  • 2000
  • 3000
  • 4000
  • 5000
Product

Hoeveel vond de opdrachtgever (docent) op het punt van de kwaliteit (slimheid, doordachtheid, visuele uitwerking,, etc.?) deze Sprint waard?

0: User Experience uitwerking laag, technische uitwerking laag.

– 1000: User Experience redelijk, technisch laag tot redelijk.

– 2000: User Experience goed, technisch redelijk.

– 3000: User Experience goed, technisch goed.

– 4000: User Experience uitstekend, technisch goed tot uitstekend.

  • 0
  • 1000
  • 2000
  • 3000
  • 4000
  • 5000
Proces/Productiviteit/Scrum

Hoeveel vond de opdrachtgever (docent) op het punt van kwantiteit/productiviteit/proces deze Sprint waard?

– 0: Het team is niet of nauwelijks verder gekomen, er kan blijken dat te weinig tijd is gestoken in de doorontwikkeling, of door onderlinge conflicten is men niet heel veel verder gekomen.

– 1000: Het team heeft stappen gezet maar de deelproducten zijn nog niet heel ver ontwikkeld of nog niet goed doordacht. Geen of weinig getest en aan de interactie schort nog veel.

– 2000: Voor een deel zijn de deelproducten getest en is de interactie doorontwikkeld waardoor deze zo goed als af is.

– 3000: Er is getest en de interactie is behoorlijk volledig. De deelproducten zien er verzorgd uit en werken technisch voor het grootste gedeelte. Er is feedback voor verbeteringen en gesproken over de volgende sprint.

– 4000: Er is getest en de deelproducten bieden een direct afgerond resultaat. Er is met het team gesproken her en der over verbeteringen gesproken maar vooral over vervolgstappen in de volgende sprint.

  • 0
  • 1000
  • 2000
  • 3000
  • 4000
  • 5000

 

Professionaliteit

Wij zijn van mening dat wij veel aandacht besteden aan het professioneel overbrengen van onze concepten, onze producten. Wij proberen altijd onze voortgang bij te houden zodat iedereen met ons mee kan denken en ons van feedback te voorzien. Product Backlog en Sprint backlog worden dagelijks bijgehouden samen met een Burndown Chart. Deze backlogs worden iedere sprint besproken om ervoor te zorgen dat iedereen in het team het eens is met de user stories waaraan gewerkt zal worden.

Ons cijfer: 5000

 

Focus van de sprint (Verdieping en Complexiteit, Richting)

Hetgeen dat wij het meest belangrijk vinden zijn onze zelfreflecties, sprint retrospectives. Het eerste waar wij aan hebben gewerkt tijdens deze sprint is de sprint retrospective. Wij wilden weten wat er goed ging vorige sprint maar nog belangrijker wat niet goed ging om ervoor te zorgen dat wij deze fouten niet opnieuw zouden maken en dat wij betere manieren konden vinden om deze sprint aan te pakken. Specifiekere punten zullen genoemd worden tijdens onze sprint review presentatie op 29 november 2016.

Zoals al bij het kopje Professionaliteit genoemd houden wij veel rekening met onze voortgang documentatie. Iedere project dag, indien nodig, worden alle nieuwe ontwikkelingen en onze voortgang op ons team-blog geplaatst. Daarnaast worden de Product- en Sprint Backlog bijgewerkt om ervoor te zorgen dat deze voortgang altijd duidelijk en accuraat zal zijn. Daarnaast wordt ook de Burndown Chart bijgehouden om een visuele representatie te hebben van onze sprint voortgang.

Ten slotte, indien nodig, zorgt de Scrum Master ervoor dat het team de nodige scrum methodes gebruikt en dat stakeholders op de hoogte worden gehouden.

Ons cijfer: 5000

 

Product

 

Doordat deze sprint voornamelijk voor Development is hebben wij gewerkt aan het automatiseren van onze onderzeeër om ervoor te zorgen dat ons concept langzamerhand echt tot leven zou komen. Wij proberen goed te kijken naar hoe de gebruiker het makkelijkst en het beste met de onderzeeër om kan gaan. Het is bij ons product nodig om als gebruiker een nieuwe hoeveelheid waterstofperoxide (H2O2) toe te voegen en de batterij (accu) te kunnen vervangen. Het moet dus zo eenvoudig mogelijk, zonder dat het de veiligheid van het product dwarsboomt, zijn om de onderzeeër los te koppelen van de thuisbasis en vervolgens open te maken. Wij hebben hiervoor gekozen om PVC buizen te gebruiken aan de bovenkant die gemakkelijk lost gekoppeld kunnen worden en ducktape die eenvoudig van de onderzeeër afgehaald kan worden. Vervolgens kan de bovenkant eraf en kan de gebruiker overal bij. Voor de volgende sprint zijn er ook al concepten bedacht om het nog eenvoudiger te maken om de gehele thuisbasis naar de kant te brengen om als gebruiker bij de onderzeeër te kunnen komen.

Wij geven onszelf 3000 van de 5000 euro’s. Dit komt omdat wij van mening zijn dat wat wij hebben opgeleverd van hoog kwaliteit is en dat het goed werkt. Maar er is wel 1 sprint waar wij niet aan toe zijn gekomen wegens het feit dat een deelproduct dat wij besteld hebben niet op tijd binnen is gekomen met gevolg dat deze user story niet afgerond kon worden. Deze user story is als enige opgeschoven naar de volgende sprint waar deze zo snel mogelijk afgerond zal worden.

Ons cijfer: 3000

Proces/Productiviteit/Scrum

Hoeveel vond de opdrachtgever (docent) op het punt van kwantiteit/productiviteit/proces deze Sprint waard?

 

Alle onderdelen, inclusief de onderdelen dat in voorgaande sprint is ontwikkeld, zijn getest door ons en onze peers. Vooral de user story die te maken heeft met de veiligheid van de deelproducten binnen de onderzeeër (Arduino, waterpomp etc.) zijn zeer zorgvuldig uitgewerkt. De afgeronde user stories zijn volledig afgerond en zijn dus ook bijgewerkt op de Product- en Sprint Backlog. Zoals eerder vermeld is er één user story deze sprint dat niet afgerond is doordat een deelproduct niet op tijd binnengekomen is. Er is vervolgens als team afgesproken dat indien het nodig is om een product te bestellen voor een user story dit veel eerder gedaan wordt en mogelijk zelfs dat de desbetreffende user story een sprint opgeschoven wordt om ervoor te zorgen dat wij alle user stories die beloofd worden af kunnen ronden inplaats van dat er een user story niet afgerond kan worden.

Aan het einde van de sprint is er al gekeken naar de user stories die aangepakt zullen worden in de volgende sprint en hoe deze aangepakt zal worden. Zoals bij iedere sprint backlog is er gebruik gemaakt van o.a. Plannings Poker om zwaartes van de user stories te meten om te kunnen bepalen of wij wel of niet te veel user stories beloven. Langzamerhand komen wij dichterbij onze “sweet spot”, de hoeveelheid user stories dat wij binnen de tijd volledig af kunnen ronden. Maar omdat er deze sprint alsnog 1 user story is dat niet volledig af is gerond hebben wij ervoor gekozen onszelf 4000 van de 5000 punten te geven. Indien wij deze user story wel volledig af hadden kunnen ronden zouden wij onszelf 5000 punten hebben gegeven.

Ons cijfer: 4000

 

Onderstaand is een lijst met alle onderdelen van Scrum die wij grondig hebben toegepast deze sprint.

  • Een Scrum Master
  • Product Backlog
  • Sprint Backlog
  • Burndown Chart
  • Daily Stand-up / Daily Scrum
  • Sprint Planning Meeting + Planning Poker
  • Sprint Retrospective

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *