Blogpost 5: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT VIJF)

Kaspar:

De eindmarkt is geweest en de pitches zijn gehouden. Onze pitch is gehouden door Berend, die het naar mijn mening uitstekend heeft gedaan. Maar dat mag ook wel, want we hebben veel geoefend.

Het is alleen nog niet klaar. Deze week moeten we ons richten op de blogpost, waar we uiteindelijk op beoordeeld worden.

Het zal nog even aanstampen zijn, maar ik kan wel zeggen dat ik er een goed gevoel bij heb. Het was niet altijd even makkelijk. Maar nadat we structuur hebben weten aan te brengen in de samenwerking en rolverdeling ging het een stuk beter, en vervolgens is het ook alleen maar beter geworden.

Koen:

Na 17 weken ben ik uiteindelijk tevreden met het eindresultaat wat we hebben neergezet. Samen met Berend heb ik nog veel werk verzet om de website in orde te maken voor tijdens de presentatie. Ik heb de styling nog goed overhoopgegooid op de website zodat het er strak en netjes uitzag voor de oplevering. Dominique en Kaspar kwamen nog met een goed idee van een berekening zodat mensen een beter inzicht krijgen in wat het doet als hun zoveel telefoons thuis laten liggen. Samen met het team hebben we de eindpresentatie nog even goed in orde gemaakt en Berend heeft een uitstekende pitch gehouden!

Berend:

Het project is nu opgeleverd en het is belangrijk dat wij nog feedback geven op elkaar over hoe we dit ervaren hebben. Het is voor mijn gevoel erg goed verlopen de laatste week. Iedereen had zijn taken die
afgerond moesten worden en de rest van het team had dit erg netjes gedaan. Het was belangrijk dat ik de kans kreeg om een goede pitch neer te zetten en als dat echt goed moet gebeuren dan zit daar veel tijd in. Daarom was
Het belangrijk dat de rest van het team goed doorwerkte omdat ik niet meer kon invallen als het nodig was. Koen heeft zijn kans gepakt om de laatste veranderingen toe te passen en op het laatste moment hadden we ook nog
een goed idee wat we graag op de website wilden hebben. We wilden dat mensen per telefoon die thuis ligt konden zien wat het waard is in grondstoffen, co2 en kinderarbeid uren. Dit hebben we er netjes in verwerkt en nog op tijd ook
wat heel fijn is. De video was op tijd afgemaakt door Kasper en Dominique heel fijn jongens. Door dit harde werk kon in een goede pitch neerzetten en had ik genoeg tijd om ook nog wat dingen aan de website te doen. Ik ben trots op het
product wat we hebben neergezet en ik denk dat de boodschap ook bij het publiek heel helder overkwam, we wilden emotie gebruiken en als feedback hebben wij gehoord dat we dit goed hadden gedaan.

Dominique:

Het project liep aan het begin erg moeizaam we hadden niet echt een duidelijk concept. Gelukkig is dit in het 2de deel van het project compleet veranderd. We zijn beter gaan samenwerken waardoor we een goed eindproduct hebben opgeleverd.

De laatste week hebben Berend en Koen hard aan de website gewerkt om deze op tijd af te krijgen voor de oplevering. Ik ben erg tevreden met de eind website. Kasper en ik hebben de video afgemaakt we hebben de kleine foutjes er nog uit gehaald. We hebben maandag, dinsdag en woensdag extra uren op school gezeten om alles af te krijgen. Donderdag ochtend waren we ook op tijd om de presentatie helemaal in orde te maken. Berend heeft ons eindproduct en de video erg goed gepresenteerd ik denk dat het voor de toeschouwers een duidelijk verhaal was. Na de presentatie hebben wij op de eindmarkt mensen te word gestaan het verslag hiervan is in onze eindblog te lezen

EINDBEOORDELING | BLOGPOST: TLE

Concept

Ons eindconcept kan hier worden teruggelezen:

Concept FINAL

Beoordelingspunten

Betrokken

In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

Actuele technologische en maatschappelijke ontwikkeling

Doordat er jaarlijks bijna tien keer meer telefoons verkocht worden dan dat er terug komen voor recycling, is het een steeds groter wordend probleem dat er teveel ongebruikte toestellen ‘onbereikbaar’ zijn, en daarmee dus ook de grondstoffen die voor deze toestellen gebruikt zijn. 

Greenpeace en kleine initiatieven zoals WeCycle, maar bedrijven als T-Mobile erkennen dat dit probleem steeds groter wordt, en er drastische maatregelen genomen moeten worden. In de toekomst zal het voorkomen van dit probleem niet alleen bij het inleveren van gebruikte toestellen liggen, maar ook aan de manier waarop toestellen worden gefabriceerd. Op dit moment is het bijna niet rendabel telefoons te recyclen, omdat het eigenlijk geen geld oplevert, al is de waarde die het creëert wel groot, aangezien de grondstoffen worden gewonnen door kinderarbeid en het milieu erg aantasten, zoals ontbossing. Hierdoor willen winkels zoals Media Markt en Cool Blue ook liever niet aangeven dat zij in hun winkels, naast de batterij- en gloeilampbakken, ook telefoons inzamelen, al zijn zij wel wettelijk verplicht het inleveren van oude toestellen te bevorderen.

Media Markt heeft een tijd lang probeert toch iets te verdienen aan het inzamelen van mobiele telefoons. Dit werd gedaan door nog werkende telefoons op te kopen, te repareren, en door te verkopen. Dit leek een tijd lang te werken, totdat werd ondervonden dat een enorm aantal telefoons dat bij hen terecht kwam, gestolen toestellen waren, die mensen gemakkelijk voor een mooi bedrag konden achterlaten.

Uit alle onderzoeken blijkt dat de telefoons die in de lade belanden het meest kostbaar zijn voor recycling, doordat het hergebruik van een toestel altijd duurzamer is dan het recyclen hiervan. Recycling is de laatste maatregel die genomen wordt aan het einde van de levensduur van een toestel.

Bewustwording

Burgers

Er zijn door een hoop dingen ondernomen, om te proberen te achterhalen wat de drijfveer kan zijn, voor mensen om hun ‘waardeloze’ toestel te doen afstaan. Zo hebben we een aantal burgers in Rotterdam gevraagd, en de antwoorden die we kregen waren eerder de redenen dat ze het juist níét doen. De grootste reden voor de Rotterdamse burger, om zijn telefoon te behouden, is dat ze een beetje lui zijn; de telefoon in de prullenbak gooien gebeurd veel, en de genen die zich bewust zijn dat dit milieuonvriendelijk is stoppen hem liever in een lade, mits het ooit nog van pas kan komen, aangezien het inleveren in een recyclebak, eigenlijk precies het zelfde voelt als het weggooien in een prullenbak. Een ander punt was privacy – angst dat data op de telefoon, die eigenlijk niet volledig te wissen is, lekt wanneer het toestel in verkeerde handen terecht komt. Al om al weten mensen gewoon niet wat de impact is van het bewaren van hun telefoon.

In een heel recent onderzoek van T-Mobile, geven ze precies aan wat wij ook ondervonden hebben. Teveel telefoon belanden in lades, telefoons bevatten schaarse metalen die heel erg goed hergebruikt kunnen worden. Maar een heel bijzonder item dat zij benoemen is dat zij zeggen dat twee-derde van de Nederlanders gewoon niet weet wat hun niet ingeleverde toestel voor schade aanricht, wat precies is waar ons project op aansluit.

Wij kunnen de mensen niet overhalen met geld, maar wat wij wel kunnen is overhalen door in te spelen op emoties. Onze animatie is een prototype, maar de boodschap is duidelijk. Wij zullen er niet voor kunnen zorgen de back-up telefoon ingeleverd wordt, of mensen die bijvoorbeeld een verzameling hebben. Maar de telefoon, die gewetenloos in de lade is belandt, en ligt te verstoffen, dat zijn de grondstoffen die terug te winnen zijn.

Al deze ondervindingen hebben we ook onderzocht aan de andere kant, de bedrijven, die zich bezighouden met het overhalen van mensen. WeCycle was de gene die ons het meeste wilde helpen. Waar zij zich momenteel op focusten was privacy. Maar aan het eind van het gesprek bleek toch meer dat dit niet perse van belang is voor ons, en hierdoor zijn we ook niet geslaagd een stakeholder te vinden.

Het onderzoek dat zeer recentelijk is uitgegeven:

Hier wordt erkent dat alles wat wij ondervonden hebben klopt, en dat het bewust maken van drie-kwart van de Nederlanders over het belang van het inleveren van mobiele telefoons de oplossing zal worden van het mobieltjes-in-lades-probleem

Ondernemen

In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

Feedback

Tijdens de eerste periode bleek dat we niet goed samenwerkten als team, om dit recht te zetten, hebben we elkaar tijdens de tweede periode regelmatig van feedback voorzien. Deze feedbackmomenten zijn hier terug te zien:

Blogpost 5: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT VIJF)

Blogpost 4: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT VIER)

Blogpost 3: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT DRIE)

Blogpost 2: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT TWEE)

Blogpost 1: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT EEN)

Er heeft bij ons alle 4 persoonlijke ontwikkeling plaatsgevonden. Zo hebben Kaspar en Dominique geleerd om een animatie te maken. Koen heeft meer leren omgaan met teamgenoten en voornamelijk het samen werken en overleggen met elkaar om zo samen tot een resultaat te komen. Berend heeft vooral geleerd om te presenteren hij had er aan het begin veel moeite mee maar door te oefenen ging het steeds beter. We hebben elkaar tussen door vaak feedback gegeven zo heeft er persoonlijke ontwikkeling plaatsgevonden.

Stakeholders

Wij zijn langs WeCycle geweest wij hebben daar gesproken met Jacqueline Reinders. Dit was een heel interessant gesprek. Wij hebben aan Jacqueline Reinders ons onderzoek uitgelegd en de conclusie die wij daaruit hadden getrokken. Dat het inleveren en recyclen van smartphones erg belangrijk is. Uit ons onderzoek bleek dat het informeren van mensen helpt omdat mensen vaak niet weten wat ze met hun oude telefoon moeten doen.

WeCycle dacht hier anders over, volgens hun heeft het informeren van mensen weinig tot geen zin. Zei wilde ons uitdagen om iets met privacy te gaan doen. Maar omdat dat dat iets te ingewikkeld voor ons bleek, zijn we ons daar niet meer op gaan focussen.

Omdat wij mensen willen overtuigen om oude telefoons te recyclen zijn zei een belangrijke stakeholder. Met onze video willen wij mensen informeren en overhalen om hun oude telefoon  in te leveren. Uit de feedback die we tot nu toe hebben gehad blijkt dit te werken. Mensen vinden het een mooie video en zeggen dat ze het motiveert om hun oude ongebruikte telefoons in te leveren.

Ontwerpen

In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

Het afgelopen half jaar zijn er vele situaties geweest waarin ontwerpen van pas is gekomen. We zijn begonnen met een concept en dit is doorontwikkeld tot een tastbaar product in het einde.
We hadden een concept wat eigenlijk bedoeld was om te laten zien in winkels waar onze doelgroep kwam. In het eindproduct is dit niet meer het geval, dit komt omdat we geen samenwerking konden
bereiken met een ander bedrijf. Dit was niet een groot probleem behalve dat het concept omgezet moest worden naar een website waarop onze video te zien is en de rest van de functionaliteiten.

Dit zorgde ervoor dat er meerdere keren weer opnieuw nagedacht moest worden aan bepaalde aspecten van de webapplicatie, het was ook voorheen de bedoeling dat gebruikers begonnen aan de applicatie
en eindigden op een andere plek maar omdat het nu een website is moest er nagedacht worden over het feit dat als iemand midden in de website erin stapt. Ook moet de hiërarchie van de website
duidelijk zijn voor bezoekers.

De ontwerpen zijn langs meerdere bedrijven geweest waar we graag mee wilden samenwerken denk hierbij aan WeCycle. Zij hebben deelgenomen aan het ontwerpproces en hebben feedback hiervoor geleverd.
Helaas wilden WeCycle niet samenwerken met ons omdat zij liever hadden dat wij een van hun problemen gingen oplossen. Toch is het fijn dat een bedrijf zoals WeCycle zijn mening doet over ontwerpen
en het proces waar je als team doorheen loopt.

Onderzoeken

In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Wij hebben onderzocht wat de beste manier is om mensen te informeren. Uit interviews die wij gehouden hebben is gebleken dat mensen het beste geïnformeerd worden door korte animatie video’s, dit soort video’s zijn vaak te vinden op YouTube en zijn kort en krachtig. Pitches werken vaak ook zo. Lekker kort en krachtig. 

Hierop hebben wij een beslissing genomen. Wij vonden dat het eerste wat je tegenkomt op onze website is een animatie video die jou kort vertelt wat het probleem is en wat de oplossing is.

Verder na de Kerkstvakantie

In de Kerstvakantie hebben Berend en Koen gewerkt aan de website en Dominique Kasper aan de animatie. De week na de Kerstvakantie zijn we hier mee verder gegaan de website en de animatie zijn beide bijna klaar

Animatie
De animatie hebben we opgedeeld in verschillende scenes. Eerst laten we zien hoe het nu is, iemand koopt een telefoon en legt hem in de la. Vervolgens zie je wat hiervan de gevolgen zijn in een 3de wereldland. Daarna zie je een persoon die een telefoon koopt en hem laat recyclen als deze kapot gaat. Je ziet dezelfde persoon de gerecyclede telefoon weer kopen. In het laatse beeld zie hoe de personen in het 3de wereldland eindelijk kunnen relaxen.

De lossen beelden zeggen natuurlijk niet zo veel daarom gaan we een voice over toevoegen die de kijkers overtuigd om hun telefoon te laten recyclen.

Deze tekst is hier terug te lezen:
Tekst

De huidige video kan je hier bekijken
Video

Website

De website begint meer vorm te krijgen en moet uiteindelijk dienen om mensen te informeren door middel van de video en als mensen nog behoefte hebben aan meer informatie over het onderwerp hebben wij teksten geschreven die hun nog meer informeren. Als stakeholders zijn overgehaald hebben wij een deel van de website ingericht om het zo makkelijk mogelijk te maken om erachter te komen wat er met hun toestel gedaan moet worden.

Blogpost 4: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT VIER)

Deze blogpost beschrijft de feedback en feedfoward uit de afgelopen drie weken

Feedback moment 4:

Dominique:
Ik vind dat we de afgelopen weken goed bezig zijn om ons concept te realiseren. Wel denk ik dat we de komende dagen nog even flink moeten doorwerken om alles af te krijgen

Berend en Koen zijn beide goed bezig met de website. Alleen de verschillende stappen van het inleverproces moeten nog verder worden uitgewerkt.

Kasper en ik zijn goed bezig met de video. We moeten nog 1 scene afmaken en deze toevoegen aan de video. Ook moeten we nog de voice over opnemen en toevoegen

Berend: 
Het is weer eens tijd voor een feedback moment en dit is hoe het nu in elkaar steekt.

Het is nu de laatste week voor de oplevering van het project en ik heb zelf het gevoel dat we goed op weg zijn om iets moois op te leveren. Ik vind dat iedereen in het team nu goed zijn best doet om zijn deel af te krijgen wat ik erg op prijs stel. Dominique en Kasper zijn goed bezig met de informatieve video en hebben hiervoor veel nieuwe dingen moeten leren.

Hetzelfde geld voor Koen die samen met mij bezig is aan de website. Op de website willen we een systeem neerzetten zodat mensen snel kunnen zien wat ze het beste met hun oude toestel kunnen doen. Waarschijnlijk komt dit niet helemaal af voor de oplevering maar ik wil het wel zover af hebben dat het idee zichtbaar, tastbaar en testbaar is.

Het respect in het team is er voor elkaar en ook al vinden we het jammer dat we geen concrete samenwerking hebben met een bedrijf laten we ons dit niet in de weg staan om iets op te leveren waar wij trots op zijn.

Kaspar:

De laatste loodjes worden gelegd, en ik heb het idee dat we iets neer zullen zetten waar ik trots op ben. De samenwerking laatste periode ging erg soepel; iedereen is altijd aanwezig, en op TLE dagen zijn we eigenlijk altijd om 9 uur s’ochtends aanwezig, iedereen is er altijd en iedereen komt zijn afspraken na.

Onderling hebben we een aantal weken geleden alle taken verdeeld, en ook dit ging erg goed. Mijn taak was het maken van de animatie. Dit was best lastig aan het begin, maar als je het een beetje doorkrijgt is het eigenlijk best te doen.

Ik ben erg tevreden over de samenwerking, takenverdeling, en productie, al is het wel jammer dan na al het harde werk, het project zonder stakeholders waarschijnlijk, net als de telefoons, in de lade belandt. Wel heb ik veel geleerd van dit project, en ben ik me zeker dat wat we zo meteen opleveren aan mijn verwachtingen voldoet.

Koen: 

De afgelopen weken zijn we volop bezig met het toewerken naar een goed eindproduct en daarnaast willen we ook zo’n goed en duidelijk mogelijk verhaal creëren voor de presentatie van ons product.

Kaspar en Dominique zijn goed op weg met het maken van een animatie video die dan zowel op de website komt van ons en we ook gaan presenteren. Ze hebben zonder enige ervaring in korte tijd al hele mooie animaties gemaakt. Samen hebben ze grote stappen gezet met de animatie en ik ben erg trots op hun!

Ik ben samen met Berend druk bezig met de website, we kwamen er samen achter dat het ontwerp van de website eigenlijk in de praktijk toch niet echt is wat duidelijk ons product presenteert hierdoor hebben we dit weer om gegooid en we zijn nu in de goede richting aan het werk.

De team spirit is goed, er moet nog veel gebeuren maar ik heb er veel vertrouwen in dat wij een mooie eindproduct kunnen presenteren.

Waar zijn wij nu mee bezig.

Het is de laatste week voor de vakantie. Deadlines komen steeds dichter bij en er zijn nog veel dingen die moeten gebeuren. Met de groep is voor iedereen duidelijk gesteld wat wij graag willen presenteren.

Voor de video hebben wij een kort scenario geschreven waarin we duidelijk willen maken in wat voor slechte omstandigheden grondstoffen worden gemind voor mobiele telefoon. Ook zal zichtbaar zijn hoe wij in onze westerse samenleving telefoons consumeren en wegstoppen in een lade wanneer deze kapot gaat –  wij hopen dat hierdoor mensen bewust worden van het belang van recyclen. 

Momenteel zijn wij druk bezig met het animeren. We hebben al een groot gedeelte van het derdewereldland en de stad gemaakt. Nu zijn wij bezig om van alle losse frames een video te maken. Ook zijn we bezig om personages te maken voor in de video.

Het is nog de vraag hoe ver we de video af zullen krijgen. Aangezien het animeren voor ons nieuw is en veel tijd kost.

Het ontwerp en clickable-protoype moet af en compleet zijn en klaar om te testen voor de doelgroep. En ook graag willen we dit nog voorleggen bij de doelgroep om een inzicht te krijgen ik wat zij ervan vinden.

De website willen we voor een groot gedeelte af hebben zodat het stuk video hierop kan staan en dat er een duidelijk beeld is voor iedereen op de eindmarkt waar wij naartoe hebben gewerkt afgelopen periodes en wat er af zou kunnen zijn als we nog langer konden doorwerken.

Business model canvas 3.0

Na aanlijding van de Specialize Me les “Viatim” hebben we ons huidige Business model canvas aangepast en meer specifiek gemaakt. We hebben onze customer segments veranderd naar Recycle bedrijven en telefoon producenten.

Wij zorgen er uiteindelijk voor dat deze bedrijven meer telefoons binnen zullen krijgen voor recycling. 

Ons nieuwe Busniness model canvas is via de volgende link terug te vinden.

https://app.xtensio.com/xrdgmkl4

Blogpost 3: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT DRIE)

Deze blogpost beschrijft de feedback en feedfoward uit de afgelopen drie weken

Feedback moment 3:

Dominique:

Eerste keer:

  • Berend  heeft goed gewerkt heeft deze week aan de customer journey. En een mooie schets, dit geeft ons een beetje een idee wat we moeten verwachten als eindproduct.
  • Kaspar heeft ook goed aan de customer journey versie 1 en 2 gewerkt. Dit is fijn omdat Berend dit niet kon doen één dag omdat hij ziek was.
  • Koen bood goede ondersteuning tijdens het gesprek van WeCycle. En Koen heeft goed geholpen bij het brainstormen over stakeholders en manieren van geld  verdienen aan ons concept.
  • Ik kunnen beginnen met bloggen over dinsdag, maar laptop was stuk dus ging ook wel lastig om eerder te beginnen. Wat wel goed is, is het gesprek bij WeCycle waar veel informatie uit is gekomen.

Vorige keer:

Gesprek bij WeCycle was goed, maar, ik had verwacht dat ons concept beter zou zijn.. Ik had gehoopt dat ze iets positiever zouden zijn. Wel is het positief dat we info hebben gekregen waar we iets mee kunnen, en dat ze met ons samen willen werken

Iedereen doet naar mijn mening nog steeds goed zijn best – vast houden dus

3e feedback moment:

  • Berend is een goede teamleider. De taken zijn goed verdeeld iedereen weet wat hij moet doen. 
  • Kasper is bezig met de animatie, deze ziet er al erg goed uit. Wel denk ik dat er nog veel moet gebeuren voor deze helemaal af is
  • Koen is bezig met de website hier heb ik nog niet veel van gezien, maar heb er wel vertrouwen in. De back-end is al helemaal geregeld.
  • Dominique is ook bezig met de animatie. Het begin is er al maar er moet nog wel veel gebeuren. 

Ik denk in het algemeen dat we lekker bezig zijn. Maar er moet nog wel veel gebeuren. Misschien dat we de komende tijd wel vaker moeten afspreken ook buiten de ingeroosterde lessen om. 

Berend: 

Eerste keer:

  • De nieuwe werkwijze van onze groep is velen malen beter dan dat het was. Dit is een fijn gevoel, er is weer wat motivatie omdat we ook weten dat we de vorige periode kunnen herkansen. Elkaar feedback geven doen we de hele dag door nu, maar af en toe een moment er voor uittrekken is goed voor de focus erop.
  • Ik ben van mening dat de andere groepsleden beter zich inzetten nu omdat de druk ook hoger is. Af en toe ben ik wel bang dat door te weinig motivatie te hebben er weer terug gevallen worden kan in de oude werkhouding maar ik doe mijn best om dit te voorkomen.

Vorige keer:

  • De werkwijze is nog steeds goed, er wordt goed gewerkt en we komen verder
  • Er wordt goed gewerkt, maar de motivatie is soms wat laag, ook omdat alles nooit echt goed is. Altijd moet er iets veranderen..
  • Het voorkomen van motivatie-dipjes probeer ik te voorkomen, maar het zou fijn zijn als die ook een keer bij mij gedaan zou worden, het is een best lastig onderwerp en het lijkt soms wat hopeloos

Feed forward:

  • Nou wij zijn weer een week verder in het project en alles loopt vrij soepel. Ik ben blij met het feit dat iedereen zijn taken heeft en dat het duidelijk is wat er moet gebeuren. Aan de ene kant word er gewerkt om ervoor te zorgen dat er een animatie komt waardoor mensen geïnformeerd en overtuigd worden, en aan de andere kant word er een website gemaakt waar deze video op komt te staan en de rest van de user stories worden uitgewerkt. Het BMC is nu ook helder wat fijn is. Deze vooruitgang geeft mij motivatie en ook de rest van de groep om nog de eindstreep te halen. 
  • Wij willen als doel iedergeval een prototype hebben (clickable of functional).
  • Nu het einde in zicht is en we dicht bij een vakantie zijn krijg ik weer meer zin om aan het project te werken.

Kaspar:

Eerste keer:

  • Vond het goed dat Koen en Dominique naar Zoetermeer zijn geweest om toch nog in contact te komen met een stakeholder.
  • Wanneer ik een doel voor ogen heb, taken toegewezen heb gekregen, dan ga ik lekker. Maar wanneer ik naar iets op zoek moet om te doen dat is de motivatie snel laag
  • Ik vind Berend een prima projectleider.
  • De afgelopen twee weken waren prima en iedereen is productief.

vorige keer:

  • Koen en Dominique hebben een 2 uur lang gesprek gehad met iemand hoger op bij WeCycle, en hier is hele nuttige informatie uit gekomen
  • De afgelopen drie weken waren prima en iedereen is productief
  • Ik creëer iets meer motivatie om aan nieuwe dingen te beginnen als ik het vorige af heb, maar kan altijd nog beter

Feed forward:

  • Ik heb een duidelijk doel voor ogen. Mijn taak is om met Dominique de animatie te maken die op de website zal komen te staan. Ik heb het idee dat ik goeie vooruitgang boek en goed op schema zit, als heb ik nog niet veel geanimeerd, de canvas is helemaal klaar voor al mijn landschappen. Ik heb vertrouwen dat het afkomt, ook al moet er wel nog een hoop gebeuren.
  • Coen en Berend zijn een website aan het bouwen, de wireframes zien er goed uit, en ik heb vertrouwen dat het op tijd af komt en er goed uit zal zien.

Koen: 

Eerste keer:

  • Ik vind vooral ons daadwerkelijke concept nog niet echt duidelijk. Daarmee heb ik nog niet echt een duidelijk doel voor ogen. Het doel is een beetje vaag. Hoe gaan we mensen overtuigen dat ze hun telefoons inleveren?
  • Het is duidelijk voor mij dat we willen realiseren dat mensen meer telefoons in te laten leven, maar hoe, dat vind ik nog lastig.

Vorige keer:

  • Ik weet nu dat het concept niet echt een doel heeft, en dat wat we tot nu toe hebben uitgebreid moet worden. Bij het gesprek met WeCycle kreeg ik de bevestiging dat het informeren alleen niemand zal activeren. Ons is verteld dat we ons moeten focussen op de doelgroep die zich druk maakt over privacy. Uit ons onderzoek van TLE-1 bleek ook dat privacy een ding is, maar hier focusten we ons niet op, omdat we dachten dat deze doelgroep niet zo groot is. Dat blijkt dus anders, en hierdoor is het doel toch iets duidelijker. Ik denk dat we ons vooral moeten focussen op het feit dat we mensen ervan overtuigen dat hun telefoon met data veilig gerecycled word. Hoe we dit gaan doen is de grote vraag?
  • Iedereen heeft goed gewerkt en iedereen wist wat hij moest doen. Taken werden goed verdeeld en er werd goed overlegd. Onze werkhouding is op dit moment top!

Feed forward:

  • Na de specialize me van vanochtend met als gast VIATIM heb ik samen met Dominique het Business Canvas Model nog eens goed bekeken en met tips van Roel is het voor mij veel duidelijker geworden waar we ons op moeten gaan richten. 
  • Dominique en Kaspar zijn druk bezig met het maken van een animatie die dan getoond kan worden in onze interactieve applicatie.
  • Ik ben bezig met het begin van de applicatie/website.
  • Berend is bezig met het verder uitwerken van het prototype.
  • De werksfeer is goed en er word goed gecommuniceerd. Heldere taakverdeling en iedereen is duidelijk naar een doel aan het werken.

Wireframe update

Het wireframe word uitwerkt tot een werkend prototype binnen AdobeXD. Hiervoor is een betere, gedetailleerdere uitwerking wel echt een vereiste omdat dit getest moet worden bij de doelgroep. Dit prototype zal steeds verder uitgewerkt worden, vorige week is er voor gezorgd dat de sketches van specialize ME ontwerpen (sketchboarding) zijn omgezet naar dit prototype, de echte content in dit prototype moet nog iets in verdiept worden maar hier word aan de slag gegaan.

Blogpost 2: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT TWEE)

In de tweede week van de tweede periode hebben we het volgende gedaan met betrekking tot de herkansing van de eerste periode:

Feedback moment 2 TLE 2:

Dominique:

Vorige keer:

  • Berend  heeft goed gewerkt heeft deze week aan de customer journey. En een mooie schets, dit geeft ons een beetje een idee wat we moeten verwachten als eindproduct.
  • Kaspar heeft ook goed aan de customer journey versie 1 en 2 gewerkt. Dit is fijn omdat Berend dit niet kon doen één dag omdat hij ziek was.
  • Koen bood goede ondersteuning tijdens het gesprek van WeCycle. En Koen heeft goed geholpen bij het brainstormen over stakeholders en manieren van geld  verdienen aan ons concept.
  • Ik kunnen beginnen met bloggen over dinsdag, maar laptop was stuk dus ging ook wel lastig om eerder te beginnen. Wat wel goed is, is het gesprek bij WeCycle waar veel informatie uit is gekomen.

Feedforward:

  • Gesprek bij WeCycle was goed, maar, ik had verwacht dat ons concept beter zou zijn.. Ik had gehoopt dat ze iets positiever zouden zijn. Wel is het positief dat we info hebben gekregen waar we iets mee kunnen, en dat ze met ons samen willen werken
  • Iedereen doet naar mijn mening nog steeds goed zijn best – vast houden dus

Berend: 

Vorige keer:

  • De nieuwe werkwijze van onze groep is velen malen beter dan dat het was. Dit is een fijn gevoel, er is weer wat motivatie omdat we ook weten dat we de vorige periode kunnen herkansen. Elkaar feedback geven doen we de hele dag door nu, maar af en toe een moment er voor uittrekken is goed voor de focus erop.
  • Ik ben van mening dat de andere groepsleden beter zich inzetten nu omdat de druk ook hoger is. Af en toe ben ik wel bang dat door te weinig motivatie te hebben er weer terug gevallen worden kan in de oude werkhouding maar ik doe mijn best om dit te voorkomen.

Feedforward:

  • De werkwijze is nog steeds goed, er wordt goed gewerkt en we komen verder
  • Er wordt goed gewerkt, maar de motivatie is soms wat laag, ook omdat alles nooit echt goed is. Altijd moet er iets veranderen..
  • Het voorkomen van motivatie-dipjes probeer ik te voorkomen, maar het zou fijn zijn als die ook een keer bij mij gedaan zou worden, het is een best lastig onderwerp en het lijkt soms wat hopeloos

Kaspar:

Vorige keer:

  • Vond het goed dat Koen en Dominique naar Zoetermeer zijn geweest om toch nog in contact te komen met een stakeholder.
  • Wanneer ik een doel voor ogen heb, taken toegewezen heb gekregen, dan ga ik lekker. Maar wanneer ik naar iets op zoek moet om te doen dat is de motivatie snel laag
  • Ik vind Berend een prima projectleider.
  • De afgelopen twee weken waren prima en iedereen is productief.

Feedforward:

  • Koen en Dominique hebben een 2 uur lang gesprek gehad met iemand hoger op bij WeCycle, en hier is hele nuttige informatie uit gekomen
  • De afgelopen drie weken waren prima en iedereen is productief
  • Ik creëer iets meer motivatie om aan nieuwe dingen te beginnen als ik het vorige af heb, maar kan altijd nog beter

Koen: 

Vorige keer:

  • Ik vind vooral ons daadwerkelijke concept nog niet echt duidelijk. Daarmee heb ik nog niet echt een duidelijk doel voor ogen. Het doel is een beetje vaag. Hoe gaan we mensen overtuigen dat ze hun telefoons inleveren?
  • Het is duidelijk voor mij dat we willen realiseren dat mensen meer telefoons in te laten leven, maar hoe, dat vind ik nog lastig.

Feedforward:

  • Ik weet nu dat het concept niet echt een doel heeft, en dat wat we tot nu toe hebben uitgebreid moet worden. Bij het gesprek met WeCycle kreeg ik de bevestiging dat het informeren alleen niemand zal activeren. Ons is verteld dat we ons moeten focussen op de doelgroep die zich druk maakt over privacy. Uit ons onderzoek van TLE-1 bleek ook dat privacy een ding is, maar hier focusten we ons niet op, omdat we dachten dat deze doelgroep niet zo groot is. Dat blijkt dus anders, en hierdoor is het doel toch iets duidelijker. Ik denk dat we ons vooral moeten focussen op het feit dat we mensen ervan overtuigen dat hun telefoon met data veilig gerecycled word. Hoe we dit gaan doen is de grote vraag?
  • Iedereen heeft goed gewerkt en iedereen wist wat hij moest doen. Taken werden goed verdeeld en er werd goed overlegd. Onze werkhouding is op dit moment top!

Retrospective 2.1

Betrokken
In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

We hebben actief onderzoek gedaan naar de redenen waarom mensen hun telefoon niet inleveren. Mensen hebben veel verschillende redenen waarom ze geen oude toestellen willen inleveren. Tijdens het gesprek met WeCycle is er uitgekomen dat ons onderzoek overeenkomt met die van WeCycle en dat vooral op privacy van mensen nog wat te behalen viel. Dit is erg actueel en zal ook steeds meer gaan spelen in de toekomst dus het zal goed zijn als we hier nog meer op in gaan spelen in onze applicatie.

We zijn afgelopen weken niet in contact geweest met de doelgroep. Op het moment zijn we ons business model nog erg aan het uitpluizen en opzoek naar samenwerking met stakeholders.

Ondernemen
In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. team is in staat stakeholders te overtuigen

We hebben elkaar tijdens de sprints van feedback voorzien dit hebben wij gedocumenteerd en is hier terug te lezen:

Feedback 2.1

Feedback 2.2

 

Woensdag 28 november hebben wij gesproken met WeCycle, het verslag hiervan staat beschreven in de volgende blogpost:

Uitnodiging WeCycle

Ontwerpen
In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat
stakeholders bij iteraties te betrekken.

Na het gesprek met WeCycle zijn we ons huidige concept gaan herzien. We zijn momenteel bezig met het aanpassen van ons concept zodat privacy een belangrijkere rol gaat spelen.  We zijn langs WeCycle geweest dit was een postief gesprek zei hebben ons de uitdaging gegeven om ons meer te focussen op privacy

Onderzoeken
In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Dit keer hebben we er voor gezorgd dat we op gesprek konden bij WeCycle. Dit was een nuttig gesprek voor ons en hierover hebben we ook veel geschreven in een andere blogpost. We hebben ons voorbereid voor dit gesprek en goed onderzocht om een goed gesprek te kunnen aangaan. We hebben de samenwerking van WeCycle gekregen en kunnen voor andere vragen altijd terecht bij hun. We hebben een conclusie getrokken dat we misschien nog niet het beste concept hebben liggen om mee verder te gaan en dat alleen mensen informeren niet genoeg gaat zijn. Hier gaan we de focus op leggen om ervoor te zorgen dat dit verbeterd wordt en dat er een goed prototype klaarstaat over 7 weken.

Onze aanbeveling is dat we op het goede pad zitten, maar dat ons concept nog wat karig is. Mevrouw van WeCycle heeft gezegd dat hun team ook erg bezig is met het activeren van mensen om met name hun smartphones ook af te staan, want lampen en batterijen e.d. worden wel gewoon netjes ingeleverd. Ons onderzoek is goed, en ze is erg enthousiast over onze bevindingen en motivatie. Een advies was ons meer focussen op Privacy, en het toevoegen van bijv. gamification, wat ook erg binnen de kader van de opleiding past.

We moeten nog even terug naar de tekentafel, voor het vormen van de volgende iteratie.

Gesprek bij WeCycle

Op woensdag 28 november zijn Koen en Dominique naar WeCycle gegaan om ons huidige concept aan hun voor te leggen. Wij hebben daar gesproken met Jacqueline Reinders en hebben eerst vertelt over het onderzoek dat we gedaan hebben naar oude ongebruikte apparaten. Uit dit onderzoek bleek dat mensen veel ongebruikte telefoons thuis hebben liggen. Wij willen mensen motiveren om hun oude ongebruikte telefoon te recyclen.

Dit willen we doen door middel van een scherm waarop we mensen informeren over het belang van het recyclen/hergebruiken van mobiele telefoons. Daarnaast willen we een lijst aanbieden welke opties er zijn voor recyclen en hergebruik van de mobiele telefoon. Jacqueline vertelde dat ons onderzoek erg goed is en dat dit helemaal klopt met de eigen onderzoeken van WeCycle. Ze zei dat we helemaal in de juiste richting zitten van wat het probleem is, maar ons concept is volgens haar niet voldoende. Ze zei dat alleen het informeren van mensen niet voldoende is “mensen worden al geïnformeerd maar dit motiveert ze niet direct om hun oude apparaten in te leveren”. Dit bleek ook uit de feedback van medestudenten tijdens de eindmarkt.

Jacqueline vertelde ons dat privacy de belangrijkste reden is dat mensen hun oude mobiele telefoon niet recyclen. Ze heeft aan ons de uitdaging gegeven om hier een oplossing voor te vinden. Ze zei dat er mensen zijn die hun oude ongebruikte telefoon door de wc spoelen of bij het grofvuil gooien om er zeker van te zijn dat hij wordt vernietigd. Ook gebeurd het regelmatig dat er wordt gestolen uit de WeCycle bakken waardoor gevoelige data openbaar kan worden.

Ze zei dat dit een lastig en zeer groot probleem aan het worden is vooral door de opkomst van webwinkels. Fabrikanten en winkels zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het recyclen maar doen hier zelf zo goed als niks aan. Het ICT team van WeCycle is druk bezig met het bedenken van een oplossing hiervoor in combinatie met de privacy. Ze hoopt dat wij kunnen helpen met het bedenken van een oplossingen voor dit probleem. Ze gaf al een aantal tips die erg belangrijk kunnen zijn zoals gamification en urbanmining. Zodra we ons concept verder hebben ontwikkeld zijn we weer van harte welkom om verder samen te werken met WeCycle.

Wij hadden zelf ook al onderzoek gedaan naar de reden van privacy waardoor mensen hun oude telefoons niet inleveren. Hieruit kwam naar voren dat het al wel mogelijk is voor bedrijven en nog niet mogelijk is voor particulieren omdat hiervoor nog geen markt is. Mensen hebben geen geld over om hun oude telefoon in te leveren zodat hun privacy er veilig vanaf gehaald wordt.

Voorbereiding Concept voorleggen aan Jacqueline van WeCycle, te Zoetermeer: WeCycle hoofdkantoor

Vorige week dinsdag waren Dominique en Coen bij WeCycle.

Na een boel mailtjes gestuurd te hebben aan WeCycle met betrekking tot ons project, en geen reactie, hebben we onze aanpak veranderd: binnen stormen bij het hoofdkantoor.

De aanpak bleek effectief, nadat we zijn uitgenodigd om woensdag om 14.00 langs te komen voor een afspraak. Ons concept is redelijk concreet, maar toch moeten we even uitwerken wat we precies aan WeCycle willen voorleggen, en wat wij hiermee willen bereiken; vooral wat zij voor ons kunnen betekenen, maar ook vice versa: wat wij voor hen kunnen betekenen.

Om een goed en duidelijk gesprek te kunnen voeren hebben we de business model canvas iets beter uitgewerkt. Ook zullen we de customer journey en persona laten zien. Het geen dat wij van WeCycle willen is een in zamel bak die wij hier op de Hogeschool kunnen plaatsen, en mogelijk ook kunnen modificeren. Dit zal in overleg met Jacqueline nog moeten worden uitgevogeld.

To be continued..

 

Customer Journey V3.0

Customer Journey V3.0

De customer journey was nog wat globaal, om die reden hebben we deze uitgebreid. Zo beschrijft deze nu de stappen die de gebruiker in de applicatie doorloopt. Ook is er nog meer aandacht besteed aan de reeds bestaande touchpoints, feelings en idea’s for improvement. De journey is in principe compleet als het gaat om de stappen die doorlopen worden.

Blogpost 1: herkansing TLE 1-ondernemen (FEEDBACK MOMENT EEN)

TLE-1 is voor ons onvoldoende beoordeeld, dit betekend dat wij ervoor moeten zorgen dat wat onze voortgang in de eerste periode tekort kwam, in de tweede periode zal moeten worden ingehaald. Het punt dat bij ons het meeste aandacht nodig zal hebben is ‘Ondernemen’. De feedback die wij kregen met betrekking tot de herkansingsopdracht was als volgt:

Jullie groep heeft met name op het hoofdstuk ondernemen een aantal zaken laten liggen.

Jullie hebben onvoldoende feedback gegeven op elkaars werk en op elkaars gedragingen.

Jullie hadden geen goede werkwijze, geen daily stand-up, geen projectleider, etc.

Het werk is met name verzet in de laatste week.

Om in het tweede kwartaal van het project alsnog een voldoende te scoren op dit onderdeel, zullen jullie het volgende moeten doen.

Elke week komt er een blogpost met aandacht voor het volgende onderdeel

Ondernemen: kijk wat er in het beoordelingsformulier staat en zorg dat je bovengemiddeld goed op dit onderdeel gaat scoren. Zorg ervoor dat jullie ons in je eigen woorden hiervan kunt overtuigen.

-maak een goede BMC, zorg dat je dit goed doorspreekt met stakeholders

 

Wat tot nu toe aan feedback geven is, en wat daaruit bleek en de werkhouding die wij sinds dien aannemen:

  • Elkaar feedback geven is voor ons heel makkelijk geworden nu. In de laatste week van TLE 1 hebben wij elkaar feedback en een cijfer gegeven, dit was fijn zodat we precies konden zien waar de pijnpunten nog lagen.
  • Ook moest er voor het eindcijfer een formulier worden ingevuld over elkaar en jezelf. Op dit moment was het erg duidelijk wat we vonden van elkaars werkhouding van afgelopen periode. In de laatste week zijn we zo omgeslagen dat dit niet echt meer een reëel beeld geeft over wat we vinden van elkaar omdat iedereen een stuk beter werkt.
  • Elke week (ook deze) houden we een moment waar we elkaar vertellen wat we vinden van elkaars werkhouding en wat er wel wat beter mag.

 

In de eerste week van de tweede periode hebben we het volgende gedaan met betrekking tot de herkansing van de eerste periode:

Feedback moment 1 TLE 2:

  • Er zijn angsten in de groep dat het weer terug gaat zoals het was in de eerste weken (een slechte werkhouding).
  • Er zijn prikkels omdat sommigen soms telaat komen.

Dominique:

  • Berend  heeft goed gewerkt heeft deze week aan de customer journey. En een mooie schets, dit geeft ons een beetje een idee wat we moeten verwachten als eindproduct.
  • Kasper heeft ook goed aan de customer journey versie 1 en 2 gewerkt. Dit is fijn omdat Berend dit niet kon doen één dag omdat hij ziek was.
  • Koen bood goede ondersteuning tijdens het gesprek van WeCycle. En Koen heeft goed geholpen bij het brainstormen over stakeholders en manieren van geld  verdienen aan ons concept.
  • Ik kunnen beginnen met bloggen over dinsdag, maar laptop was stuk dus ging ook wel lastig om eerder te beginnen. Wat wel goed is, is het gesprek bij WeCycle waar veel informatie uit is gekomen.

Berend: 

  • De nieuwe werkwijze van onze groep is velen malen beter dan dat het was. Dit is een fijn gevoel, er is weer wat motivatie omdat we ook weten dat we de vorige periode kunnen herkansen. Elkaar feedback geven doen we de hele dag door nu, maar af en toe een moment er voor uittrekken is goed voor de focus erop.
  • Ik ben van mening dat de andere groepsleden beter zich inzetten nu omdat de druk ook hoger is. Af en toe ben ik wel bang dat door te weinig motivatie te hebben er weer terug gevallen worden kan in de oude werkhouding maar ik doe mijn best om dit te voorkomen.

Kaspar:

  • Vond het goed dat Koen en Dominique naar Zoetermeer zijn geweest om toch nog in contact te komen met een stakeholder.
  • Wanneer ik een doel voor ogen heb, taken toegewezen heb gekregen, dan ga ik lekker. Maar wanneer ik naar iets op zoek moet om te doen dat is de motivatie snel laag
  • Ik vind Berend een prima projectleider.
  • De afgelopen twee weken waren prima en iedereen is productief.

Koen: 

  • Ik vind het vooral ons daadwerkelijke concept nog niet echt duidelijk. Daarmee heb ik nog niet echt een duidelijk doel voor ogen. Het doel is een beetje vaag.
  • Het is duidelijk voor mij dat we willen realiseren dat mensen meer telefoons in te laten leven, maar hoe, dat vind ik nog lastig.

Om stakeholders te overtuigen en te vinden zijn wij deze week naar WeCycle geweest om te kijken hoe zij tegen ons concept aankijken. En ook omdat hun een belangrijke stakeholder voor ons zouden kunnen zijn. Dit kan je hier lezen:

Bezoek WeCycle

Bezoek WeCycle

Dinsdag 20 november zijn Koen en Dominique naar WeCycle gegaan om te vragen of WeCycle mogelijk met ons zou willen samen werken. We hadden ruim 2 weken voor dit bezoek al een mail gestuurd maar hier geen reactie opgekregen, vandaar dit bezoek.

WeCycle zit in Zoetemeer op een industrie terein tussen andere bedrijven. Bij de receptie hebben we verteld dat we studenten zijn van de Hogeschool Rotterdam en dat wij de opdracht hebben gekregen om iets bij te dragen aan de energie transitie. We vertelde dat we bezig zijn met het maken van een concept waardoor mensen meer mobiele telefoons gaan recyclen.

Bij de receptie was geen recepetie medewerker aanwezig gelukkig was er een jurist die ons ook kon helpen. Hij was een beetje verbaast omdat we onverwachts langskwamen, maar hij vond het heel leuk dat we bezig zijn om mensen te activeren om meer te recyclen. Hij probeerde er iemand bij te halen die ons verder kon helpen, helaas was deze persoon niet aanwezig.

We vertelde dat we eerder al een mail hadden gestuurd maar hier helaas geen reactie op hadden gehad. De jurist vond dit jammer en zei dat we hier sowieso deze week nog een reactie op zullen krijgen. Hij was erg geinterseerd in ons onderzoek en vond het een goed idee dat we ons alleen focussen op telefoons.

Hij vertelde ons ook dat WeCycle niet degene is die de bakken in de supermarkt plaats. Dit wordt uitbesteed door de gemeente en overheid.

Aanpassingen customer journey

Aangepaste customer journey.

De customer journey is aangepast om beter inzicht te geven in de momenten waarin onze gebruiker en klant met ons in aanraking komt. Ik vond het belangrijk om wat meer momenten te besteden aan de applicatie omdat dit een van de enige momenten is waar de gebruiker echt met ons werk in aanraking komt. Dit moment (2.0 – 2.3) bestaat nu uit 3 momenten in plaats van 1.

De applicatie gaat uit 3 onderdelen bestaan, informeren, overtuigen en aan het eind willen we ervoor zorgen dat gebruikers bij hun in de buurt een plek kunnen vinden om toestellen in te leven en ook erop wijzen dat er verschillende organisaties zijn die hier nog wat geld voor willen geven. Onze gebruikers hebben op het moment van interactie geen oude telefoon bij dus daarom is het belangrijk om hun erop te wijzen dat dit makkelijk te doen is thuis met weinig moeite.

Start TLE-2

13 november zijn wij verder gegaan met TLE-2. Wij hebben elkaar eerst beoordeeld via het beoordeelingsformulier. We hebben een stevige feedback van de docent gehad. Voor het project hebben we tot nu toe helaas geen voldoende gekregen. Dit komt voornamelijk omdat we elkaar niet voldoende van feedback hebben voorzien.

De docent gaf aan dat wij de eerste 6 a 7 weken veel te weinig hadden gedaan, maar dat we de laatste week enorm ons best hadden gedaan. Dit stelde hij zeer op prij,s hij hoopt dat we dit nu volhouden.

We hebben de taak verdeling in Trello gemaakt voor de komende weken:

Trello taakverdeling

We gaan eerst user stories en een customer journey maken aan de hand daarvan kunnen we wireframes maken. Ook gaan we opnieuw contact opnemen met WeCycle we hopen  dat we uiteindelijk met hun samen kunnen werken.

 

 

Leeswijzer Eindconcept

Concept

Ons eind concept kan hier worden teruggelezen:

Concept FINAL

 

Beoordelingspunten

 

Betrokken
In het proces heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

Actuele technologische en maatschappelijke ontwikkeling

Door de enorme vooruitgang in de smartphone technologie en de enorme vraag van de gehele wereldbevolking naar smartphones worden er enorm veel toestellen gefabriceerd. Deze vooruitgang in steeds snellere, duurzamere en kleinere onderdelen is goed, maar waar minder aandacht aan besteed wordt is het verwerken van een bestaand exemplaar. Om een gezonde levensloop te creëren moeten de afgedankte producten teruggaan naar de grondstoffen waar deze uit bestaan. Bij telefoons gebeurt dit wel, met initiatieven als WeCycle, maar zolang er zoveel smartphones bij mensen in huis blijven rond slingeren zelfs wanneer ze deze niet meer gebruiken, wordt deze cyclus zwaar belemmerd.

Er zijn miljoenen huishoudens met tientallen miljoenen mobiele telefoons,  de grondstoffen van deze mobiele telefoons is per exemplaar niet zo veel. Als je kijkt de totale hoeveelheid koper, aluminium, goud, zilver en kobalt in smartphones wereldwijd is dit enorm veel. Al deze grondstoffen worden momenteel op andere manieren teruggewonnen. Dit gebeurd in mijnen in derdewereldlanden waar arbeiders onder barre omstandigheden grondstoffen uit de grond halen. Hierbij zijn geen veiligheidsmaatregelen en er is een grote kans op blootstelling aan giftige stoffen of opsluiting door instorting van delen van de mijn.

Maar het grootste probleem dat nu steeds groter word is hert enorme aantal smartphones dat word geproduceerd. Van deze enorme aantallen word maar een klein deel na gebruikt gerecycled.

Bewustwording

Er zijn een aantal redenen dat mensen hun telefoon liever bij zich houden dan dat ze deze afstaan:

  • hechten van waarde aan hun oude telefoons
  • privacy-schending
  • doorverkopen
  • reserve telefoon
  • onwetendheid

Al deze motivaties zijn onderzocht:

Privacy-schending: Deze mensen bleken erg lastig over te halen. Het bedrijf IT-recycling haalt tegen betaling telefoons en harde schijven leeg, maar dit alleen voor bedrijven. En dit is niet zomaar: de meeste particulieren willen niet betalen voor privacy, hierdoor viel deze groep meteen af voor onze doelgroep.

Reserve telefoon: Mensen met een reserve telefoon zullen deze niet afstaan zolang deze als reserve telefoon word gebruikt. Als de huidige telefoon een reserve wordt, dan pas wordt de reserve een ongebruikte. Hierdoor zijn mensen met reserve telefoon niet te motiveren, maar wanneer deze veranderd naar één van de volgende: hecht waarde aan en onwetendheid, dan veranderd de zaak.

Hecht waarde aan en onwetendheid: Een enorme hoeveelheid mensen stopt hem in een lade, lekker makkelijk, maar een kleine motivatie kan bij deze personen een grote impact hebben. Motivaties als emotie of geld spelen al snel een grote rol. Wat geld betreft zijn we bij de Mediamarkt en Coolblue te weten gekomen dat geld geven voor oude toestellen gewoonweg niet werkt. Zij vertelden ons dat er veel fraude gepleegd werd; mensen leverden gestolen toestellen in. Ook kwamen er vaak mensen terug met de vraag: “Ik heb spijt, mag ik mijn mobieltje terug?”. Wat vaak leidde tot een verontwaardigde klant die te horen kreeg dat dit toestel allang verscheept is naar Afrika of vernietigd is in een shredder.

De factor onwetendheid zal onze voornaamste doelgroep worden, niet alleen omdat deze groep uit een groot gedeelte van alle ongebruikte-telefoon-bezitters bestaat, maar ook omdat deze mensen goed over te halen zijn. Ons concept zal gebruikmaken van emotie, bewustwording: het tonen van informatie en beelden wat hun telefoon kan betekenen voor het milieu en wat de impact is van het verstoppen van je toestel in je huis.

 

Ondernemen
In het proces hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

Feedback
Tijdens het proces hebben we elkaar op verschillende momenten van feedback voorzien. De afgelopen weken hebben wij alle vier veel ideeën en concepten bedacht, deze hebben we uiteraard aan elkaar voorgelegd. Hierbij hebben we elkaar elke keer van kritische en onderbouwende feedback voorzien. Hierdoor waren wij niet snel tevreden met een concept, wat op zich een goed punt is. Want hierdoor zijn we door gegaan tot dat we een concept hadden waar we alle vier 100% achter stonden.

Bij de eindmarkt hebben we andere teams om feedback gevraagd. Deze feedback is hier terug te lezen

Feedback eindmarkt

We hebben elkaar ook feedback gegeven over afgelopen week. Aangezien we bijna alles in de laatste week hebben gedaan is het goed om een moment van reflectie te hebben. De feedback die we aan elkaar hebben gegeven hebben we via Google forms gedaan. Nadat iedereen de formulieren had ingevuld hebben we het ook nog mondeling met elkaar besproken. We hebben ook even terug gekeken op het project wat moeizaam begon maar uiteindelijk naar ons idee goed is afgelopen. We kijken er alle 4 naar uit om er volgende periode mee verder te gaan

Feedback aan elkaar:

Feedback op elkaar gegeven

Stakeholders

Wij zijn langs de Coolblue en de Media Markt geweest om te vragen of ze met ons willen samen werken. Wij hebben eerst het probleem uitgelegd dat mensen veel oude ongebruikte telefoons in een lade hebben liggen. En dat het belangrijk is dat deze worden herbruikt of worden gerecycled. Aangezien het mijnen van nieuwe grondstoffen steeds duurder wordt en slecht voor het milieu is.

Wij vroegen wat zij doen in verband met het opkopen van/recyclen van oude mobiele telefoons. Coolblue heeft een tijdje oude smartphones opgekocht maar is hier mee gestopt omdat zei veel problemen ondervonden. Bijvoorbeeld mensen die spijt kregen dat ze hun telefoon hadden doorverkocht aan Coolblue. En met de pas ingevoerde privacy wet is het lastig om oude telefoons door te verkopen, claims van privacy schending kunnen oplopen tot vele miljoenen.

Wel nemen ze nog mobiele telefoons in voor recycling aangezien deze worden vernietigd. Maar het team wat hierachter zit is er niet meer heel druk mee bezig. De manager die wij spraken vond het wel heel leuk dat wij hier mee bezig zijn. Hij heeft ons email adres doorgegeven aan het team wat hier mee bezig is.

Bij de Mediamarkt kochten ze eerst ook telefoons op maar hier zijn ze ook mee gestopt, vanwege fraude van gestolen telefoons. Ze hebben een bak staan van WeCycle, maar niet voor telefoons deze moet je bij de info balie inleveren. Wij hebben het emailadres van de manager gekregen zodat wij met hem contact kunnen opnemen

Coolblue en Mediamarkt zijn zelf niet heel actief bezig met het innemen van oude telefoons. Wel zien ze er het belang van in en willen ze mogelijk met ons gaan samen werken.

Bij Specialize Me hebben Berend en Kaspar ook een kleine opdracht gemaakt met betrekking tot de stakeholders:

 

Stakeholders benaderd voor samenwerking

Business Model Canvas

 

Ontwerpen
In het proces heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

 

Kill your darlings

 

Onderzoeken
In het proces heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Maandag 5 november hebben wij voor ons zelf een aantal hoofdvragen opgesteld waar wij antwoord op wilden hebben:

  • Hebben de mensen van de Provernierswijk oude ongebruikte apparaten thuis liggen?
  • Leveren zij deze wel apparaten in?
  • Wat zijn redenen voor mensen om oude apparaten niet in te leveren?

Met deze vragen hebben wij een aantal mensen in de stad geïnterviewd. de uitwerking hiervan  kan je hier terug lezen:

Interview Provenierswijk

Op dinsdag 6 november hebben wij opnieuw mensen geïnterviewd en onderzoek gedaan. Zodat wij een concreter concept kregen.

Het onderzoek van 6 november is hier terug te lezen:

Verder onderzoek naar ongebruikte mobiele telefoons

Woensdag 7 november hebben we een aantal bedrijven gemaild met een uitleg over onze opdracht en ons idee voor een oplossing. Hierbij hebben we bedrijven gevraagd om er over na te denken en of zij eventueel mee willen werken of een bijdrage willen leveren. De bedrijven die gecontacteerd zijn, zijn onder andere:

  • Albert Heijn – veel van hun winkels hebben een WeCycle bak in hun supermarkt staan.
  • Coolblue en Media Markt – zij zamelen smartphones in.
  • T-Mobile – zij nemen vaak telefoons mee wanneer een nieuwe wordt gekocht.

Uit al deze e-mails zijn een aantal dingen duidelijk geworden en zijn in deze blogpost beschreven:

Stakeholders benaderd voor samenwerking

Velen moedigen onze inspanning aan maar leveren niet per se een bijdrage. Er waren toch een aantal interessante conclusies te trekken uit het contact met de stakeholders:

IT-Recycling: We wilden onderzoeken of we iets konden doen om de groep mensen over te halen die waarde hechten aan hun privacy en bang zijn dat hun data wordt misbruikt wanneer ze hun persoonlijke telefoon afstaan voor recycling. Dit is natuurlijk een waardevol punt, er blijkt een bedrijf dat de mogelijkheid biedt écht alles van je telefoon te kunnen verwijderen. Helaas is het alleen voor bedrijven die er flink voor moeten betalen. Daarom is het te duur voor particulieren. Misschien kunnen wij iets betekenen voor die doelgroep die graag zijn info wist voordat hij zijn telefoon afstaat. De reactie van IT-recycling was dat particulieren niet willen betalen voor privacy: “Ze lopen ervan te zeiken maar willen absoluut niet betalen” zei hij. Hierdoor was het voor ons duidelijk: mensen die hun telefoon niet afstaan om privacy redenen vallen niet binnen onze doelgroep.

Coolblue: We wilden graag weten hoe Coolblue tegenover het inleveren van telefoons staat, en wat hun initiatieven zijn en waar zij tegen aan lopen. We spraken met de filiaalmanager van Coolblue Rotterdam en stelden hem een aantal vragen. Een van de dingen die erg belangrijk was is dat ze vroeger telefoons innamen en een vergoeding gaven. Deze telefoons werden refurbished of gerecycled, maar na een tijd bleek dit niet de juiste manier: “Er ontstonden meer problemen dan dat het goed deed.” Wel zei hij dat hij geïnteresseerd was in wat we te bieden hadden, en hij vroeg ons een mail achter te laten zodat hij misschien nog iets voor ons kon betekenen. Dit was ook erg cruciaal, al hebben we nog geen reactie, weten we wel dat Coolblue telefoons inzamelt, maar dit eigenlijk niet promoot, en dat het geld geven voor oude telefoons niet lucratief is.

Media Markt: Ook bij de Media Markt kun je oude telefoons inleveren, en ook zij gaven vroeger een vergoeding, maar dit werd stopgezet net als bij Coolblue: “Er werd te veel fraude gepleegd, mensen leverden gestolen toestellen in, het veranderde snel in een makkelijke manier om van je gestolen smartphones af te komen tegen een redelijke prijs.” We vroegen ook of er veel telefoons worden ingeleverd, en het antwoord was: nee, bijna niet. Ook hebben we een email gekregen van een van de medewerkers van de manager, die op dat moment niet aanwezig was. Ook hier hebben we nog geen reactie, maar door de informatie die we gekregen hebben konden we met zekerheid een streep zetten door het inzamelen van werkende telefoons, die mensen vaak liever verkopen of geld voor willen dan die gratis af te staan.

Door het praten met stakeholders konden we ons concept afbakenen: Het initiatief nemen, en proberen een bewustwording tot stand te brengen bij mensen vinden ze allen een pracht idee, en doordat er al veel gedaan wordt met het inzamelen van telefoons voor recycling, betekend dat deze initiatieven toch iets opleveren. De inzamelpunten bestaan, ze zijn overal, maar één ding dat ons écht opviel, was dat ze allemaal redelijk verstopt zitten.

Dit zijn allen cruciale ondervindingen geweest voor ons concept: richt je op volledig onbruikbare telefoons met als doel grondstoffen terug te winnen via recycling. Richt je op mensen die een duw in de juiste richting nodig hebben, geef ze een reden de telefoon af te staan, laat ze weten waarom het belangrijk is, en wat er hun bijdrage dan precies inhoudt, maar laat ze ook weten dat als hun telefoon niet volledig stuk is, dat het hergebruiken van een toestel altijd beter is dan recyclen. Laat het kleine deel dat zich druk maakt om privacy met rust, die zijn het waarschijnlijk niet waard. Zorg ervoor dat de inleverpunten opvallender worden en telefoons meer worden ingeleverd.

Deskresearch

 

Feedback Eindmarkt

Feedback: ‘Het Vergeten Mobieltje

TEAM 5:

Het concept is goed, het is een goed initiatief, maar het wordt al best veel gedaan, zijn bijvoorbeeld WeCycle en Media Markt geen concurrentie van elkaar? En de trigger, het is echt wel lastig, want die telefoons zijn wel gewoon waardevol voor veel mensen: foto’s, oude berichten, ook al lezen we ze niet meer door, toch wil je er niet echt afstand van doen. Wat misschien kan helpen is extra motivatie door bijv. een puntensysteem, of misschien kleine korting na het inleveren bij een aankoop bij de desbetreffende supermarkt of winkel. Het lijkt ons namelijk niet genoeg om een video af te spelen

TEAM 6:

Hoe willen jullie mensen precies motiveren, want ikzelf heb ook een aantal mobiele telefoons, maar ik vind het wel echt heel lastig om dit zomaar af te staan. En wat gaan jullie doen met verdere partijen. Een puntensysteem of korting kan misschien ook bijdragen? En sommigen hebben alleen een kapotte accu maar nog een functionerende telefoon, misschien kunnen jullie dit toevoegen?

TEAM 9:

De motivatie moet wel echt heel goed zijn voordat ik hierbij overgehaald wordt, wat gaat er zo goed aan jullie zijn, want WeCycle doet ook wel reclames e.d. Wel echt koel idee, maar het gebeurd wel al, wat onderscheidt jullie dan van anderen. Wel vreemd dat het gratis moet.

 

Feedback vragen

Op de eindmarkt hebben wij de mogelijkheid om nog voor een laatste keer feedback te verzamelen van externe experts en andere teams voor de eindbeoordeling. Hiervoor is het handig een aantal vragen op te stellen die gevraagd kunnen worden.

  1. Zien jullie nog zwaktes in dit concept die wij misschien niet overzien hebben? Zodat wij dit nog tijdig aan kunnen pakken.
  2. Lijkt het jullie wat op deze applicatie ook in de Hogeschool Rotterdam neer te zetten?
  3. Was alles duidelijk uit de pitch of willen jullie nog iets extra toegelicht hebben?
  4. Was dit probleem al bekend bij jullie?
  5. Zijn jullie door ons verhaal al wat meer gemotiveerd om toch je oude toestel in te leveren?

Kill your darlings

Uiteindelijk is het proces om tot een concept te komen een van de belangrijkste stappen die genomen moet worden. Hieronder staan een aantal documentaties van concepten wat wij op een gegeven moment hebben gehad. Dit is het uiteindelijk niet geworden, we hebben vaak de term “kill your darlings” gebruikt. Afgelopen periode hebben wij hier zelfs teveel tijd aan besteed, telkens weer de ingeving om met elkaar te discussiëren en oplossing te bespreken in plaats van de stad in te gaan en het gewoon te vragen. Gelukkig hebben wij dit in de laatste week weer rechtgetrokken door afstand te doen van ons instinct en gewoon een wijk te kiezen, deze in te gaan en hier een onderzoek te doen. Kijken wat er speelt in deze wijk en wat we eruit kunnen krijgen in de vorm van een oplossing voor een van onze ideeën, het kwam er namelijk wel op neer dat we echt iets wilden doen met “elektronische apparaten” die bij mensen thuis lagen (aanname).

Wat heeft nou gebleken, aannames moeten echt getoetst worden. Dit zijn we ook gaan doen. Ook doordat we het steeds met stakeholders erover hebben wat we zouden kunnen doen om “het probleem” op te lossen kwamen we steeds dichter bij een daadwerkelijke oplossing.

Verschillende keren hebben wij concepten voorgelegd aan de begeleidende docent en externe experts. Feedback hiervan hebben wij meegenomen en vaak is hierna het concept afgedaan als “rommel”. Dit heeft niet altijd in ons voordeel gewerkt omdat wij nog lang zoekende zijn geweest naar het perfecte concept.

Deeleconomie concept:

Ophaalplatform concept:

Verschillende losse concepten:

Stakeholders betrekken:

Wij zijn meerdere bedrijven gaan contacteren via de email. Dit omdat de doelgroep niet de enige stakeholder is waar wij rekening mee houden. Wij hebben contact gezocht met stakeholders bij ons concept, namelijk:

  • Wecycle
  • De Nationale Spoorwegen
  • Coolblue
  • Mediamarkt
  • Albert Heijn
  • T-Mobile
  • KPN

Meer hierover kan je hier lezen:

Stakeholders benaderen

Concept FINAL

Uit ons onderzoek blijkt dat veel mensen minimaal één ongebruikte telefoon thuis hebben liggen. In de gemiddelde telefoon gaan tot wel 70 verschillende grondstoffen, waarvan een boel schaarse metalen. Hieronder vallen goud, aluminium en kobalt. Het delven van deze grondstoffen kost enorm veel energie en zorgen vaak voor barre werkomstandigheden, voornamelijk in derde-wereldlanden.

Het overhalen van mensen met een kapotte telefoon is erg lastig: er wordt waarde aan gehecht, en het toestel in een lade stoppen is toch net even makkelijker. Er zijn veel initiatieven, zoals WeCycle en Renewi  die bijna overal in Nederland, en vooral ook in Rotterdam, veel inleverpunten hebben staan. Ook Mediamarkt en Coolblue zamelen smartphones in voor recycling. En ook al zijn deze initiatieven erg goed, ze werken niet zo goed als ze zouden moeten.

Daarom zijn wij met idee gekomen om een  interactieve applicatie te maken voor smartphone of tablet. Waarop wij mensen informeren over het belang van herbruiken/recyclen van mobiele telefoons. Deze installatie moet een soort paal worden met een tablet/ touchscreen  waarop mensen informatie krijgen. Ze kunnen deze applicatie ook zelf gebruiken op eigen smartphone. De vraag hierbij is, hoe laat je mensen je applicatie gebruiken. Daarom willen wij dit als paal in winkels of plaatsen zetten waar de doelgroep komt. Doormiddel van emotie, en milieu behoud, mensen overtuigen om hun kapotte, ongebruikte toestel toch te doen afstaan voor recycling of herbruik. Misschien dat wij dit kunnen combineren met een inleverpunt van WeCycle. Ook willen we onze doelgroep informeren dat ze werkende toestellen echt niet gratis hoeven af te staan, maar dat er ook organisaties zijn die hiervoor nog wat geld over hebben. Deze bedrijven willen we graag linken aan de doelgroep.

We zijn in contact met de Mediamarkt en Coolblue, omdat zij zich inzetten voor het recyclen van oude elektronica. Zij zamelen beiden smartphones in, Coolblue zorgt zelfs eigenhandig voor het recycleproces. Ze promoten het alleen niet heel erg om oude mobiele telefoons in te leveren. Daarom hopen wij dat we ons concept bij deze bedrijven mogen neer zetten.

Bij statieflessen is het normaal om deze terug te brengen, je betaald zelfs een kleine bijdrage voor de container van de inhoud. Wij willen een momentum tot stand brengen zodat iedereen het normaal vindt zijn ongebruikte oude telefoon te recyclen.

Persona ontwikkelen

Voor een ingewikkeld project waarbij de doelgroep een grote rol speelt is het erg handig om dit in een persona weer te geven omdat je in een oogopslag kan zien hoe je doelgroep er “gemiddeld” uitziet. Het is erg lastig om iedereen waarmee je gesproken hebt in een persona weer te geven, daarom pak je ook de meerderheid. Soms kan het handig zijn om meerdere persona’s te maken maar dat is in ons geval nog niet nodig.

PERSONA_TIM
Persona van TIM, onze doelgroep

 

Gegevens van deze persona komen uit onderzoek wat gedaan is, dit aan de hand van enquêtes, interviews en korte gesprekken met mensen op straat. Voor onze groep is het erg van belang dit te hebben, verschillende keren binnen het bedenken van ons concept hebben we ons afgevraagd… wat zou TIM doen, dit dan doelend op onze doelgroep.

Stakeholders benaderd voor samenwerking

We willen graag samen met bedrijven samenwerken om het probleem op te lossen dat mensen vaak hun oude mobiele telefoons die ze thuis hebben liggen wel graag in willen leveren maar het niet echt doen of weinig doen. Wij willen mensen er van bewust maken dat het heel erg kan helpen om telefoons in te leveren zodat er veel minder grondstoffen opnieuw gewonnen hoeven te worden. Daarnaast helpt het ook want er kan ook hergebruik van telefoons plaat vinden waardoor mensen minder vaak nieuwe telefoons kopen.

We hebben na het onderzoek en de uitwerkingen contact opgenomen met verschillende stakeholders via de mail.

Stakeholders:

– WeCycle

– Renewi

– Media Markt

We hebben een mail gestuurd naar Media Markt en we zijn ook langs de Media Markt geweest. Tijdens ons bezoek bij de Media Markt kwamen we tot de ontdekken dat de medewerkers zelf niet eens goed weten of ze überhaupt telefoons innemen. Na even door gevraagd te hebben kwamen we er achter dat ze wel recycle bakken hebben maar niet echt aanwijzingen hebben dat je daadwerkelijk telefoons kan inleveren bij de Media Markt. Maar wat blijkt nu dat je wel gewoon telefoons kan inleveren bij de Media Markt die gewoon gerecycled worden. Hiervoor geven ze geen vergoeding of iets en ze doen ook niet aan refurbished telefoons.

– Coolblue

Coolblue hebben we gemaild en zijn we langs geweest. De filiaalmanager van de Coolblue in Rotterdam vertelde ons dat Coolblue verschillende keren geprobeerd heeft telefoons te kopen van mensen maar dat er vaak te meer problemen dan voordelen van kwamen met bijvoorbeeld de discussie van wat mensen voor hun telefoon willen hebben en dat mensen ineens hun telefoon terug willen krijgen wanneer ze zich bedacht hebben en daarnaast zijn er ook bepaalde privacy redenen waardoor Coolblue verschillende claims aan hun broek kan krijgen waarop tegenwoordig hoge boetes zitten.

– T-Mobile


– KPN

KPN hebben we gecontacteerd via Twitter:


– NS


– Albert Heijn

Albert Heijn kon ons helaas niet helpen:

IT recycling

Verder onderzoek naar ongebruikte mobiele telefoons

Dinsdag 6 November hebben wij uit ons eerste onderzoek  naar ongebruikte apparaten, de conclussie getrokken dat mensen veel ongebruikte mobiele telefoons hebben liggen. Mensen hebben veel redenen om hun oude telefoon in een la te leggen. Sommige hechte er nog veel waarde aan andere gebruiken hem als reserve of sommige houden hem liever vanwege persoonlijke data wat openbaar zou kunnen worden.

Een deel van het team ging verder onderzoek  doen naar de mogelijkheden om data op telefoons permanet te wissen. Zodat mensen hun oude ongebruikte mobiele telefoon veilig kunnen inleveren. Wij hadden contact opegenomen met It-recycling wat gespecialiseerd is in het verwijderen van data wat op electronica staat . Zei vertelde ons dat het totaal niet lucratief is om dit voor particulieren te doen. Simpel weg omdat mensen niet bereid zijn te betalen voor het verwijderen van data. Na deze reactie hebben we ons hier dan ook maar niet meer verder op gefocust.

Het andere deel van het team ging  de stad in om verder onderzoek te doen naar de redenen dat mensen niks doen met hun oude mobiele telefoon. Wij kwamen er achter dat er een deel is wat een hun oude mobiel aan een familie lid geeft. Een deel ruild zijn telefoon in als het abbonement afloopt. Maar maar liefst 3 op de 4 mensen die wij hebben geinterviewd heeft een oude telefoon thuis liggen waar niks mee gebeurd. Toen wij door vroegen wat de reden is dat zei niks met deze telefoon doen konden ze geen duidelijk antwoord geven.

Het is dus heel interssant  om deze groep mensen over te halen om hun oude mobiel te hebruiken of te receylen.

Met deze data zijn we terug naar school gegaan om een concept te bedenken om deze groep mensen over te halen hun oude mobiel in te leveren.

Wij hebben voor ons zelf eerst opgesschreven wat te redenen zijn waarom mensen wel hun oude ongebruikte apparaten zouden inleveren. Vervolgens hebben we hier een persona bij gemaakt die we digtaal verder gaan uitwerken. We hebben ook een aantal belangrijke stakeholderd bedacht waar we contact mee gaan opnemen. Zei kunnen ons verder helpen bij het maken van  een goed concept waardoor mensen wel bereid zijn hun oude ongebruikte mobiel in te leveren

 

 

Interview Provenierswijk

Wij zijn voor de tweede keer de Provenierswijk ingegaan om meer onderzoek te doen of mensen producten thuis hebben liggen en of ze hier afstand van willen doen. We hebben veel mensen geïnterviewd in deze wijk die hier ook wonen. Dit zijn wij van te voren gaan vragen, ook hebben wij aangegeven waarvoor dit onderzoek is.

Het team zijn we gaan splitsen in twee delen om in allebei de gedeelten van de wijk na te gaan wat de bewoners doen. Van te voren hebben wij vragen opgesteld in een enquête maar die hebben we mensen niet laten invullen. We wilden meer een gesprek voeren met mensen en dat hebben wij ook gedaan, dit zorgt voor een meer vloeiende conversatie en nuttige antwoorden en gesprekken.

Uit onze interviewen blijkt dat mensen diverse reden hebben om hun oude apparaten niet in te leveren. Het is in ieder geval duidelijk dat mensen oude apparaten thuis hebben liggen. In ons concept gaan wij proberen een manier te bedenken om mensen meer te motiveren om hun oude apparaten in te leveren.

Hieronder is een link naar ons onderzoek:

desk research smartphones

Mensen leveren geen telefoons in

https://tweakers.net/nieuws/135143/recyclebedrijf-inzamelen-gebruikte-smartphones-voor-benutten-kobalt-gaat-slecht.html

Grondstoffen in een iPhone 6

https://www.mobielverkopen.com/waar-bestaat-een-mobiele-telefoon-ui

Privacy schending

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/2627366/je-oude-smartphone-verkopen-doe-het-niet

Poll ‘Tweakers’ wat gebeurd met het vervangen toestel

https://tweakers.net/poll/2361/rip-smartphone.html

Onderzoek ‘Tweakers’ mobiele telefoons

https://tweakers.net/reviews/5015/all/er-ligt-nog-goud-in-je-la-we-recyclen-nauwelijks-smartphones.html

Onderzoek ‘GreenPeace’ samenstelling smartphone

http://www.greenpeace.org/usa/wp-content/uploads/2017/03/FINAL-10YearsSmartphones-Report-Design-230217-Digital.pdf

Provenierswijk bezocht

Donderdag 1 november  hebben wij de Provenierswijk in Rotterdam bezocht, deze wijk is onze doelgroep. Wat ons meteen
opvieel is dat er een groot verschil zit tussen de rijkere en armere delen in de wijk.

In deze wijk zijn veel gezinnen, wij gaan er van uit dat deze veel oude elektrische apparaten hebben. Om deze aaname te toetsen gaan we
maandag een enquete houden in de wijk. Wij willen er achter komen waarom mensen wel of niet hun oude apparaten inleveren.

Met deze data kunnen wij een goed concept bedenken waarin we mensen motiveren om hun oude apparaten in te leveren

Verder viel ons op dat er weinig tot geen plaatsen in de wijk zijn om oude apparaten in te leveren. De plekken die er zijn zijn niet goed aangeven en ergens weg gestopt in een hoekje in de supermarkt.

        

 

Feedback Retrospective

Donderdag 1 november hebben wij onze 2de retrospective gehad. Hierin hebben wij ons huidige concept voorgelegd aan de docenten.
Ons concept was niet duidelijk genoeg maar na een goed gesprek hebben we het als nog goed kunnen uitleggen.

De afgelopen weken hebben we te weinig gedaan daarom moeten we nu heel veel doen.  We gaan aan de volgende punten werken:

  • projectleider aanstellen (Berend)
  • dagelijkse standups en structuur aanbrengen in het project
  • In de wijk kijken die wij als doelgroep hebben gesteld
  • observeren, sfeer proeven
  • cijfers opvragen over de wijk
  • in de workflow een feedbackmoment inplannen

Aandachtpunten

  • Testdoelgroep is anderes dan je normale doelgroep.Kan ook echt veranderen
  • Concept moet rond zijn voor de pitch
  • Goede planning taakverdeling maken

Waarom niet recyclen?

Het nadeel van recyclen is dat het veel energie kost. Een ander nadeel is dat er vraag en aanbod van afval komt, hierdoor wordt er meer afval gecreëerd. Het loont om afval te produceren, omdat afval voor een ander bedrijf een voordelige grondstof is.

Image result for hoe worden elektrische apparaten gerecycled

Om dit te voorkomen gaan wij kijken of de ingeleverde apparaten nog werken. In dit geval bieden wij de apparaten aan bij een kringloop/2dehandswinkel. Hierdoor kunnen oude apparten worden herbruikt.

Bron:
https://www.trouw.nl/groen/niet-hergebruiken-maar-doorgebruiken~a9839ca7/

TLE Sprint 2 Retrospective

Betrokken

In deze sprint heeft het team gekeken naar en rekening gehouden met actuele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.Het team is in staat bewustwording bij een specifieke doelgroep tot stand te brengen.

De afgelopen sprint zijn wij veel bezig geweest met de laatste ontwikkelingen van technologie in de sector duurzaamheid. Wij hebben veel research gedaan naar wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is op gebied van duurzaamheid. In het project wat wij willen gaan uitvoeren wilden we ook iets doen wat te maken heeft met de laatste technologische ontwikkelingen. Een van de dingen die ons als meeste aanspreekt is het feit dat een enorme hoeveelheid mensen een overbodige hoeveelheid elektronische, ongebruikte apparaten thuis hebben liggen. Ze doen er niets mee, weten dat ze het eigenlijk nooit meer zullen gebruiken, en tóch blijven ze deze producten vasthouden. Waarom? Waar hechten ze waarde aan?

Het is een feit dat al er enorm veel te winnen valt bij deze producten die verstopt liggen in woningen. Maar hoe krijgen we mensen zover om hun ‘waardevolle’ bezittingen af te staan? Er moet worden geconstateerd welke drempel er bij mensen leeft en wat er voor nodig is deze mensen deze drempel te doen overschrijden.

Er zijn een enorme hoeveelheid initiatieven voor het inleveren van oude elektronica; telefoons, beeldschermen, e.d. kunnen op honderden plekken in Nederland worden ingeleverd, en dit is behoorlijk succesvol, anders zouden er niet zoveel punten bestaan, en zouden ze ook zeker niet zo groot uitgebreid hebben. Maar waarom heeft de meerderheid toch nog een enorme hoeveelheid telefoons en andere producten thuisliggen?

Actuele ontwikkelingen

Veel van onze ideeën kwamen voort uit veel onderzoek en nieuwsbronnen. Toen wij zijn begonnen met de tweede sprint van de periode wilden wij een zo goed mogelijk concept bedenken wat uniek en groots was. Wij zijn te lang bezig geweest met wat er op dit moment allemaal speelt en wat er allemaal mogelijk is dat wij al snel achter de feiten aan liepen. 

Bewustwording tot stand brengen

Het is belangrijk mensen te laten inzien dat het vervangen van bijvoorbeeld een werkende telefoon niet goed is, maar mensen volledig te verbieden een nieuw toestel aan te schaffen terwijl het oude nog functioneert is veel te ambitieus. Wij zorgen ervoor dat mensen zich bewust worden van hun keuzes met het milieu en bieden een alternatief aan om dit ongebruikte product toch nog een plekje te geven. Als wij ervoor kunnen zorgen dat er een veel groter aantal toestellen wordt ingeleverd, dan is dat een grote stap in de goeie richting.

Doelgroep

Wij hebben gekozen voor de inwoners van de Provenierswijk in Rotterdam omdat er in deze wijk geen WeCycle bak te vinden is. Dit zou betekenen dat inwoners nog veel apparaten thuis zouden hebben, dit is een aanname die wij gaan toetsen. Dit gaan wij toetsen en onderzoeken door er dinsdag 6 november erop uit te gaan in de wijk. Wij gaan het de mensen die in de Provenierswijk wonen vragen.

Ondernemen

In deze sprint hebben teamleden elkaar (individueel en in teamverband) van feedback voorzien zodat er persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het team is in staat stakeholders te overtuigen.

Deze sprint is er veel feedback geweest op elkaar. Er waren veel momenten waarin er wel kritiek op elkaar was. Het is niet altijd goed gelopen in het team omdat er grote verschillen zijn tussen elkaars ideeën en wat we willen bereiken. 

Wij zijn erg vaak opnieuw begonnen met het bedenken van een concept. Dit hebben wij niet goed uitgevoerd, we zijn elke keer begonnen met het achter de laptop zitten en dingen opzoeken die we zouden kunnen doen. Hierdoor zijn er veel irritaties ontstaan en de motivatie was ook erg laag af en toe. Doordat er binnen de groep vaak geen motivatie was om door te gaan met een idee en daarom weer opnieuw te willen beginnen zijn we achter gaan lopen.

Pas op het laatste moment zijn we erop uit gegaan om te onderzoeken wat mensen nou eigenlijk doen met hun oude huishoudelijke apparaten.

Feedback persoonlijke ontwikkeling

  • Veel kritiek op elkaar maar geen bijdrage aan onze persoonlijke ontwikkeling
  • Te weinig ondernomen om in gesprek te gaan met bedrijven
  • Geen concreet concept steeds weer opnieuw beginnen

Als team hebben wij ook een moment genomen om elkaar feedback te geven en eerlijk te zijn tegenover elkaar.

 

Stakeholders overtuigen

  • We hebben niet bewust stakeholders overtuigd.

Ontwerpen

In deze sprint heeft het team eerdere ideeën herzien (kill your darlings) en nieuwe ideeën ontwikkeld. Het team is in staat stakeholders bij iteraties te betrekken.

We hebben veel ideeën bedacht en ook herzien, ook vaak hebben we ideeën geprobeerd te combineren of ze helemaal weggegooid. Wij zijn keer op keer blijven hangen in het bedenken van het idee zonder er echt op uit te gaan. We zijn wel een keer naar een groendak geweest om daar wat informatie over op te doen. Ook hebben we een kringloopwinkel bezocht om informatie over de deeleconomie op te doen. 

Wij hebben dus wel altijd de intentie gehad om stakeholders te betrekken bij onze iteratie van het concept. Nu wij een completer plaatje hebben van wat wij uit willen gaan voeren zijn we ook de straat op gegaan om met de doelgroep hierover te praten. Na de pitch van 30 oktober en de feedback hiervan weten wij ook dat onze doelgroep eigenlijk te breed is. Wij hebben dit dan ook een heel stuk kleiner gemaakt tot maar een wijk hier in Rotterdam , de Provenierswijk. 

Kill your darlings

We hebben vaak onze ideeën herzien en soms opnieuw gebruikt om tot een concept te komen.

  • Weken lang bezig geweest met de ontwikkeling van een concept
  • Pas aan het eind echt aan de mensen gaan vragen wat zij vinden en wat wij zouden kunnen doen voor de energietransitie

 

Stakeholders betrekken bij iteraties

  • Stakeholders kunnen we bedenken en ook betrekken binnen de iteratie van het concept. We zijn tijdens de ontwikkeling hiervan in gesprek geweest met bepaalde stakeholders zoals de kringloopwinkel en inwoners van het centrum van Rotterdam.

Onderzoeken

In deze sprint heeft het team interviews, observaties, experimenten of andere studies uitgevoerd om de oplossing te verbeteren. Het team is in staat conclusies te trekken en aanbevelingen te doen.

Kringloopwinkel, bibliotheek met het groene dak. Mailcontact geprobeerd te krijgen met verschillende bedrijven. Blue City.

Interviews, observaties, experimenten, e.d. verbeteren oplossing
Enquête gedaan met inwoners Rotterdam, vragen gesteld aan deze mensen.

Conclusies en aanbevelingen
Mensen zijn lui, er zijn een hoop initiatieven voor het inleveren van oude elektronica. Toch maakt hier niet iedereen gebruik van. Het zal lastig worden een platform te ontwikkelen waar iedereen aan mee zal doen.

Concept pitch Josee van Linschoten

Op 30-10-2018 hebben wij ons concept aan Josee van Linschoten gepresenteert. Wij kregen hier positieve feedback op en negatieve feedback op.
Ons doel voor voor dit moment was onze twijfelpunten behandelen met de expert. Wij hebben veel informatie gekregen die wij hebben opgenomen.
Voor ons zelf hebben we een aantal belangrijke punten opgeschreven die belangrijk zijn om verder te onderzoeken.

Doelgroep specificeren:
Mensen die in de Provenierswijk omdat hier nog geen inleverpunten in de buurt zijn

Aannames toetsen:
Waarom brengen mensen geen elektronische apparaten naar wecycle en dergelijke?
Welke waarde creëren wij voor mensen of de wereld?
Waarom zijn er zo weinig bedrijven succesvol? En is dit wel echt zo?

Interessante bedrijven onderzoeken:

  • WeCycle in Zoetermeer
  • Gemeente Rotterdam

Onderzoek in de stad

Wij zijn voor ons concept de stad ingegaan om onze aannames te toetsen. Hiervoor hebben wij een enquête opgesteld. Met deze enquête willen wij kijken of mensen al voldoende huishoudelijke apparaten inleveren en of wij hierbij kunnen helpen zodat meer mensen overbodige of kapotte huishoudelijke apparaten inleveren en deze weer op een duurzame manier verwerkt kunnen worden daarnaast willen wij het proces ook vergemakkelijken door middel van een app of website bijvoorbeeld. Nadat we de enquête gemaakt hadden zijn we de stad ingegaan.

In de stad hebben wij diverse mensen geïnterviewd in de leefdtijdsscategorie van 18 tot 65 jaar. Uit ons onderzoek blijkt dat 65% van de mensen hun kapotte/overbodige huishoudelijke apparaten apparaten inleveren. De meeste apparaten die worden ingeleverd zijn keukenapparatuur en witgoed. Deze worden in de meeste gevallen ingeleverd bij de milieustraat. De meeste mensen hadden verder geen problemen met het inleveren.

Naast de 65% van de mensen die wel huishoudelijke apparaten inleveren is er ook nog een gedeelte van de mensen die hun producten niet inlevert. Wij willen het vooral voor deze groep eenvoudiger maken om wel overbodige en kapotte apparaten in te leveren.

Uit ons onderzoek zijn we er ook achter gekomen dat de grote huishoudelijke apparaten vrij vaak automatisch worden opgehaald door het bedrijf dat het nieuwe product aanlevert. Hierdoor gaan we ons vooral richten op kleine huishoudelijke producten.

Antwoorden onderzoek

18 oktober 2018. Concept doorontwikkelen, retrospective 2 voorbereiden en onderzoek.

Vandaag zijn wij hard aan de slag gegaan om zoveel mogelijk in te halen omdat we erg achter lopen. We hebben de vorige TLE-dag de knoop doorgehakt voor één idee, dit gaan we ieder geval verder uitwerken en de aannames valideren door middel van een onderzoek.

Er is besloten in de namiddag het team in te delen in twee groepen. Eentje werkt verder aan het uitwerken van het concept en de voorbereiding op het retrospective 2. Het andere deel gaat de stad in om de aannames te valideren die we hebben gemaakt tijdens het bedenken van het idee door middel van een enquête. Tijdens de specialize me van waardepropositie ontwerp is ons geleerd dat aannames getoetst moeten worden, dit zijn wij dus ook gaan doen.

De afgelopen TLE dagen:

Wij hebben voor meerdere TLE dagen niet geblogd, dit komt omdat wij erg achter liepen en telkens maar opnieuw een concept zijn gaan bedenken. Het heeft veel tijd gekost iedereen te overtuigen daarmee te stoppen.

 

Interessante video over deeleconomie

Het interessante aan de deeleconomie is dat de groep die er aan deel neemt erg groeit de afgelopen jaren en dat mensen er zelf geen idee van hebben dat ze er aan deelnemen. Je kan de deeleconomie in twee categorieën op splitsen. Je hebt de categorie waarin mensen zichzelf aanbieden als bijvoorbeeld een zzp’er bij een bedrijf als Uber. En je hebt de categorie waarin mensen een product of dienst aanbieden om te gebruiken zoals Airbnb. Het interessante is dat het inkomen wat mensen uit de deeleconomie halen is niet primair inkomen maar secundair inkomen. Dat wil zeggen dat het extra inkomen is bovenop het geld wat ze normaal bij een ander bedrijf verdienen bijvoorbeeld. Daarin is het voor de zzp’ers vaak aanvullend inkomen en bij de mensen die Airbnb doen extra inkomen.

Een materialistische wereld…

Tegenwoordig zijn mensen steeds meer materialistisch om steeds weer de nieuwste telefoon, laptop of tv te hebben. Hierbij hebben we een idee bedacht om misschien een website te maken om mensen en dan met name jonge mensen er bewust van te maken om niet perse het nieuwste product te kopen maar bijvoorbeeld te kijken naar tweedehands opties. Hierin willen we mensen bewust maken van het feit dat je hiermee duurzaam kunt zijn en tegelijkertijd geld kan besparen wat vooral voor jonge mensen prettig is.

Specialize Me. Google Design Sprint

Vandaag ben ik bij specialize me aan de slag gegaan met een idee dat is uitgekomen uit de groep. Wij als groep hebben besloten dat deeleconomie, hergebruik en recyclen heel belangrijk zijn voor Nederland. Het gebeurt enorm vaak dat mensen spullen weggooien wanneer iets nog prima functioneert of dat mensen impulsaankopen doen en spullen kopen die zij eigenlijk maar tijdelijk gebruiken of vaak zelfs eenmalig.

Het idee dat rond ging in de groep is een applicatie (webapp of android) waar mensen die samen wonen in de buurt ongebruikte spullen kunnen delen met elkaar. Mensen kunnen spullen lenen of huren tegen een prijs. Dit mogen de gebruikers allemaal zelf bepalen. Bij specialize me ben ik verder gegaan met dit idee en heb het uiteindelijk ook gepresenteerd aan anderen mensen. Hierdoor heb ik belangrijke feedback mogen ontvangen die ik anders misschien niet had gehad. Ik heb hier ook het Google Design Sprint systeem toegepast.

In korte tijd werk je eigenlijk doormiddel van een aantal notities door naar ideeën. Daarna maak je van deze ideeën sketches die je daarna uitwerkt in een kleine transitie tekening zoals te zien is in de onderstaande foto. Dit is één idee wat uitgewerkt is tot een transitie omdat functionaliteit vaak voorkomt in de transitie van je applicatie. Hierna zijn er een aantal feedback momenten geweest. Dit idee is beschouwd als een idee dat op zichzelf staat. Het is nuttig en effectief als genoeg mensen eraan mee doen.

 

Potentieel idee

Wij hebben onderzoek gedaan naar deeleconomie, en hierbij kwamen we op Airbnb en Uber. Deze bedrijven stellen consumenten in staat hun producten beschikbaar te stellen, en aan de andere kant, belangstellenden gebruik te maken van deze services. Het meeste wordt geregeld via bijvoorbeeld een app, de eigenaar van de app bezit geen van de producten die worden aangeboden, deze blijven in bezit van de gebruikers van de app. De gebruikers van de app bepalen zelf hun prijzen, e.d. en zo ontstaat er concurrentie tussen meerdere personen die de zelfde service aanbieden. Door een goede, slimme, en toegankelijke app te creëren is er mogelijkheid voor een specifiek product, of juist een zo groot mogelijk aanbod van producten beschikbaar te stellen. Wat precies de richting wordt is onbekend, hier moet goed over nagedacht worden, en onderzoek naar gedaan worden. Maar het is zeker een richting die ons alleen aanspreekt, en potentievol lijkt.

18 september 2018. Bezoek aan projecten die de energietransitie steunen

Team Zwaan is er deze dag op uit te gaan om projecten te bezoeken in Rotterdam die te maken hebben met de energietransitie. Om een aantal projecten te vinden hebben twee teamleden de app van duurzaam Rotterdam geïnstalleerd om snel op de hoogte te zijn van projecten in de buurt van de Hogeschool.

Groene dak op de centrale bibliotheek van Rotterdam:

Als eerste is het groene dak op de centrale bibliotheek van Rotterdam bezocht. Wij hebben deze keuze gemaakt omdat we graag meer onderzoek wilden doen naar groene daken en het effect / nut hiervan.

Bij het aankomen van de bibliotheek is vanaf buitenaf moeilijk te zien dat deze plek een groen dak bevat. Je kan het groene dak goed bezichtigen door de roltrappen naar boven te nemen. Het groene dak bevat maar een paar vierkante meters aan groen dak. Dit was niet heel indrukwekkend en zou beter kunnen volgens ons.


Via Google Maps valt er goed te zien dat er grote ruimtes op het dak zijn die nog gevuld zouden kunnen worden met groen dak.

Bezoek aan de kringloopwinkel Piekfijn:

De kringloopwinkel Piekfijn staat bekend als misschien een van de bekendste van Rotterdam. Hier wilden wij meer leren over de deeleconomie van Rotterdam en het hergebruik van spullen. Piekfijn koopt spullen of neemt gratis spullen aan en probeert deze voor een kleine prijs weer een nieuw thuis te geven. Het voordeel hieraan is dat dit veel scheelt in de afvalverwerkingsindustrie omdat spullen niet gerecycled hoeven te worden.

Vaak gooien mensen spullen weg die nog goed hertengebruiken zijn. Dit werkt tegen de energietransitie.