CREAT-EV

Powered by Creatyfus

De opdracht

"Maak en ontwerp een zo betaalbaar mogelijk prototype voor een robot die kan worden ingezet voor langdurig afwezige studenten door ziekte."

De opdrachtgever

Creating 010 heeft ons benaderd met de volgende ontwerp vraag; Maak en ontwerp een zo betaalbaar mogelijk ontwerp en prototype voor een robot die kan worden ingezet voor langdurig afwezige studenten door ziekte. Budget = €100 Gedurende de afgelopen jaren heeft het instituut CMI in een aantal EV1 robots geïnvesteerd die kunnen worden gebruikt door studenten die langdurig ziek zijn. EV1 heeft hierbij een camera en microfoon waardoor de student “aanwezig” is in de klas en deel kan nemen aan discussies of vragen kan stellen Het gebruik van EV1 is volgens velen erg positief, maar kan beter. Volgens studenten die de robot eerder hebben gebruikt, mist het enkele elementen waardoor de student zich niet altijd betrokken voelt. Zo is EV1 enkel bruikbaar via de telefoon en heeft het geen multi-platform optie. De bewegingen lopen ook erg achter en sommigen ervaren een echo in geluid. De grootste valkuil voor EV1 is echter de prijs; één robot kost eenmalig €3000 euro met maandelijkse abonnementskosten voor de 4G verbinding en onderhoudt. Volgens Creating010 kan er een goedkopere robot ontworpen en verkocht worden met hetzelfde doel, die voldoet aan de de wensen en behoeften van de doelgroep.

Team Creatyfus

Bianca Schaap is een CMD student en heeft zich tijdens dit project ingezet als onderzoeker en UX designer. Zij is altijd nieuwsgierig naar wat de drijfveren zijn van gebruikers.
Het zoeken naar de 'sweet spot' tussen de wensen van de gebruiker en de wensen van de doelgroep is wat zij het liefste doet!
Deborah Kessels is 22 jaar oud en studeer Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam.
Haar taak binnen dit team is voornamelijk de planning bijhouden, teksten schrijven en iedere keuze van van project communicatief onderbouwen
Brainilio Imambaks is 22 jaar oud en een van de Developers & UX/UI Designers binnen Creatyfus.
Brainilio kickt op het designen van gebruiksvriendelijke oplossingen en houdt er van om al zijn designs om te zetten naar scalable oplossingen
Ismail Hussein is een 22 jarige creatieve technoloog en houdt van innovatieve producten.
Ismail vindt Design Thinking een mooie techniek om te gaan gebruiken en wilt hierin verdiepen. Ismail vindt het belangrijk om een passend product op te leveren.
image

Onderzoek

De eerste stap in het uitwerken van dit project, was natuurlijk onderzoek doen. Onderzoek is essentieel om de markt te scannen; wat bestaat er al, waar loopt het mis en wat kan er verbeterd worden.

Aan de hand van onderzoek op het gebied van social robots, zorgrobots, onze doelgroep en user experience, hebben we een lijst gemaakt van alle elementen die van belang zijn voor een robot. Uit deze elementen, hebben we de drie belangrijkste gekozen waaruit we verder concepten hebben gemaakt.

Een aantal onderzoeksmethodes die wij gebruikt hebben zijn deskresearchs, empathy mapping, user stories, enquetes uitsturen en interviews houden met studenten.

Woorden van doelgroep

"Er zouden meerdere opties mogelijk kunnen zijn (bij een schore keel zou ik willen typen, bij het uitvallen van mijn haar zou ik mijn camera niet willen gebruiken)."
"Je mist toch interactie met de klas. Niet zo zeer over les stof maar de tussendoordingetjes."
"Geen ristricties, je wilt juist 'aanwezig' zijn in de klas en volledig mee kunnen doen. Dus ook met stem en gezicht."

Concepten

Op basis van onze onderzoeken, hebben wij individueel een aantal concepten bedacht, elk concept had een unieke functionaliteit tot zich.

Eenvoudig


Een praktische en eenvoudige robot die makkelijk kan worden ingezet voor langdurig zieke studenten. (Een simpel en praktisch ontwerp)

Communicatief


Een robot met sterke communicatieve elementen waar de langdurige zieke studenten baat aan hebben met bijvoorbeeld een planner, multiplatform fuctie en avatar personalisatie

Emotioneel


Een robot waardoor langdurige studenten makkelijk hun emoties kunnen communiceren met de klas en de docent door middel van personalisering, kleuren en acties.

Na de conceptpresentaties..

Samensmelting..

CREAT-EV

Personalisatie d.m.v. Animoji Hologram “aanwezigheid” Communicatie d.m.v. licht, microfoon en camera Sterke UI met agenda en planning opties

Dit heeft geleid tot!

CREAT-EV

CREAT-EV kan worden gebruikt op verschillende platforms.

Door middel van de app (voor Apple, Android en Windows), kan de student door middel van een persoonlijke code inloggen op zijn/haar CREAT-EV account. Met dit account kan de student lessen volgen via een camera, deelnemen via een microfoon en communicatieve elementen zoals licht, en natuurlijk “aanwezig” zijn via een hologram.

De fysieke robot zelf is gemaakt uit plexiglas, een camera, microfoon, speaker en lichtbronnen (hologram en om te communiceren) de basis van CREAT-EV kan worden 3D-geprint. Hiermee komen de kosten van CREAT-EV er als volgt uit te zien:

Creat-EV Robot

Hoe werkt de app?

Maak je eigen karakter en vergeet het niet te kalibreren!
Vervolgens zet jij je robot aan, zodat jij ermee kan connecteren!
Maak gebruik van coole features zoals emoties weergeven met behulp van je eigen gezicht, de autofocus en de beweeg-functi
image