Team Bravo

Project Stimular
Wij zijn team Bravo. We zitten in jaar 3 van de opleiding Creative Media & Game Technologies in Rotterdam. Onder opdracht van Stimular mogen wij aan de slag om de huidige MVO wegwijzer op een innovatieve manier te verbeteren. Bedrijven die zich bezig houden met MVO houden rekening met de effecten van hun bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Stimular ondersteunt ondernemeningen hiermee. De MVO Wegwijzer van Stimular is een tool waarmee mensen zelf met MVO aan de slag kunnen.
De probleemstelling is dat Stimular heeft gemerkt dat veel gebruikers snel interesse verliezen in de wegwijzer. Er zijn aannamens dat de wegwijzer te veel tekst bevat en onoverzichtelijk is, waardoor de meeste gebruikers afhaken. Wij hebben de taak gekregen om de problemen van de wegwijzer problemen te onderzoeken en te valideren bij de doelgroep. Als CMGT experts houden wij ons bezig met het verzinnen van mogelijke innovatieve oplossingen voor de MVO wegwijzer.
Deze pagina zullen wij up to date houden met ons onderzoek, uitgevoerde concepten en voortgang.
Voortgangsdocumentatie
Planning
Github

Doelgroep onderzoek

Op basis van user testing hebben wij conclusies getrokken over de doelgroep. De doelgroep snapt het nut van duurzaamheid en MVO. Doelgroep wilt graag beter worden in duurzaamheid maar kan deze informatie niet vinden op de wegwijzer.

Doelgroep vindt de website onduidelijk:

  • Te veel text
  • Te veel links
  • Geen richtlijnen in gebruik
  • Onoverzichtelijk
  • Weet niet waar je moet starten
  • Niet visueel genoeg

Pluspunten

  • De stappen in het stappenplan is wel duidelijk en opzich wel logisch opgebouwd.
  • Fijn dat er bulletpoints in de content staan. 

Feedback vanuit de doelgroep

  • De reden waarom mensen op deze website komen verschilt best wel per ondernemer. Het zou waardevol kunnen zijn om hier meer op in te gaan en dit als uitgangspunt te nemen.
  • Het mag meer bullet points, en misschien ook meer plaatjes om het topic te ondersteunen bij elke stap. 
  • De flow van het stappenplan moet veel simplistischer. Eigenlijk maar 1 plek waar je op “begin” en “verder” kan klikken.

Team

Ali Shahid

Bas Ekkelenkamp

Wiwi To

Onno Prins

Concepten

[MAIN] Persoonlijke MVO Wegwijzer

De persoonlijke MVO wegwijzer. Door het gebruik van een vragenlijst kunnen we bedrijven die willen beginnen met MVO beter op weg helpen. Dit gebeurd op een visuele maar simpele manier. Hierna genereren wij een persoonlijk profiel waar bedrijven kunnen zien welke stappen kunnen maken om het meeste invloed te hebben die aansluit bij hun eigen werkwijze en context. Door meer op de bedrijven zelf te richten en een persoonlijke experience van te maken, verlagen wij de drempel in het gebruik van de wegwijzer. De gebruiker hoeft nu niet zelf uit te zoeken wat het beste bij hun bedrijf past, maar kan gelijk aanbevelingen wat voor hun de beste focus is. Verder maken we de test toegankelijk en simpel.

Sociaal MVO Platform

Wij bieden de bedrijven een platform waar mensen kunnen laten zien waar zij bezig zijn op basis van mvo en zichzelf kunnen vergelijken met peers. Hier doen zij mee aan kwartale leaderboards zodat dit competitie kan creëeren. Bedrijven kunnen browsen door success stories vanuit verschillende sectoren, en lezen welke problemen zij hadden en hoe ze het hebben opgelost. Door “real life” voorbeelden te laten zien, hopen wij hiermee bedrijven beter te activeren en te stimuleren. Verder willen we de bedrijven met elkaar verbinden door middel van comments. De gebruiker krijgt inzichten over hoe andere bedrijven aan de slag zijn gegaan met verschillende MVO topics. Hier is de inspirerende factor erg belangrijk. Bedrijven kunnen leren van MVO oplossingen van vergelijkbare bedrijven met vergelijkbare problemen. Door het gebruik van leaderboards worden bedrijven uitgedaagd om te competeren. De bedrijven met de meeste groei krijgen een plekje op de leaderboards. Ook kan je filteren op sectoren of MVO topics.

MVP - MVO-Test

Link naar MVO-Test vind je hier

De persoonlijke MVO wegwijzer. Door het gebruik van een vragenlijst kunnen we bedrijven die willen beginnen met MVO beter op weg helpen. Dit gebeurd op een visuele maar simpele manier. Hierna genereren wij een persoonlijk profiel waar bedrijven kunnen zien welke stappen kunnen maken om het meeste invloed te hebben die aansluit bij hun eigen werkwijze en context.

Door meer op de bedrijven zelf te richten en een persoonlijke experience van te maken, verlagen wij de drempel in het gebruik van de wegwijzer. De gebruiker hoeft nu niet zelf uit te zoeken wat het beste bij hun bedrijf past, maar kan gelijk aanbevelingen wat voor hun de beste focus is. Verder maken we de test toegankelijk en simpel.

Door meer op de bedrijven zelf te richten en een persoonlijke experience van te maken, verlagen wij de drempel in het gebruik van de wegwijzer. De gebruiker hoeft nu niet zelf uit te zoeken wat het beste bij hun bedrijf past, maar kan gelijk aanbevelingen wat voor hun de beste focus is. Verder maken we de test toegankelijk en simpel.

Improvements for the future

Ook hebben wij nagedacht over de toekomst en hoe we ons concept verder zouden ontwikkelen. Hieronder staat een lijst met die punten.

  • Content aanvullen en verbeteren
  • CRM koppeling
  • Mobiel vriendelijker
  • Technical improvement
  • Opslaan en bijhouden van progressie
  • User accounts