Binnenklimaat
Rotterdam

M&M's

Ontwerpproces

Screenshot van het onderzoek op Miro

Onderzoek

Om ons voor te bereiden op de conceptfase hebben wij verschillende technieken gebruikt om onze opdracht te verkennen en kennis op te doen. We zijn begonnen met deskresearch over:

We hebben een insightwall gemaakt om ons onderzoek samen te vatten, een stakeholdersmap om de belangrijke spelers duidelijk te hebben en een empathymap om onze doelgroep beter te leren kennen.

Inzichten

Vanuit ons onderzoek hebben we inzichten verkregen. Wij hebben ontdekt welke scholen de meeste problemen hebben maar als nog een substantiële doelgroep vormen: Oude scholen met ventilatieproblemen langs snelwegen. Binnen deze scholen richten wij ons op 8 tot 12 jarige leerlingen, omdat deze leerlingen vaak verdieping zoeken en basiskennis redelijk beheersen.

Ontwerprichtlijnen

Ook hebben wij ontwerprichtlijnen opgesteld. Deze sturen ons in het verzinnen van concepten. Onze ontwerprichtlijnen staan hieronder.


Betrekking
Het product moet de klas betrekken bij het reguleren van het binnenklimaat in het lokaal.

Inspraak
Het concept moet de leerlingen een gevoel geven dat zij ook inspraak hebben over het lokaal.

Ongemak verminderen
Het product moet zorgen voor vermindering van ongemakken als gevolg van een matig binnenklimaat.

Betekenisvol
Het concept moet de binnenklimaatdata betekenisvol en inzichtelijk maken voor de leerlingen in het leslokaal.

Betaalbaar
Het concept moet een betaalbare oplossing zijn om te helpen met het verbeteren van het binnenklimaat.

Het Team

Profielfoto van Emre

Emre Batman [CMD]

In het team werk ik aan het vast leggen van het proces en het visualiseren van onze concepten. Ik ben sportief, kijk veel series en maak graag muziek.

Profielfoto van Manuja

Manuja Jaggan [CMGT]

In dit team werk ik aan de realisatie van de concepten, doe ik onderzoek en leer ik over de werkwijze van een CMD'er. Zelf houd ik van films en series kijken en afspreken met mijn vrienden.

Profielfoto van Merve

Merve Önal [CMGT]

In ons team ben ik all round werkzaam. Maar ik hou er van om te programmeren en nieuwe dingen te leren. Verder ben ik doktersassistente en werkzaam bij de huisartsenpost.

Profielfoto van Niek

Niek Rottier [CMGT]

In dit team werk ik aan de technische ontwikkeling van onze concepten. Ik ben een rustig persoon die houd van films, gamen en Lord of The Rings.

Profielfoto van Shannon

Shannon Becker [CMD]

In dit team doe ik onderzoek, bedenk ik concepten en werk ik aan de grafische vormgeving. In mijn vrije tijd kook ik graag en maak ik digitale kunst.

Concepten

Klimeet week

De Klimeetweek is een themaweek waarin klassen tegen elkaar strijden om het beste binnenklimaat van de school te hebben. Een storyboard van het Klimeetweek concept

Doelgroep & doelen

De Klimeetweek richt zich op basisschoolleerlingen van 8-12 jaar. Het concept moet de leerlingen binnen deze periode door middel van verschillende activiteiten kennis bijdragen over het binnenklimaat van de klas. Met de kennis die de leerlingen hebben opgedaan tijdens de Klimeetweek kunnen zij bijdragen aan het reguleren van het binnenklimaat van de klas.

Het concept

De Klimeetweek bestaat uit verschillende activiteiten waarmee de klassen tegen elkaar kunnen spelen. Bij deze activiteiten kan gedacht worden aan het maken van quizzes of het verzorgen van planten. De activiteiten zorgen voor een speelse kennisoverdracht aan de leerlingen. Deze kennis kunnen ze meteen toepassen om in hun eigen omgeving het binnenklimaat te verbeteren.

Klimaatje

Het Klimaatje is een virtueel maatje die basisschoolleerlingen bewust maakt van het binnenklimaat in het lokaal. Een plantje die de verschillende emoties 
                    van het klimaatje uitbeeld.

Doelgroep & doelen

Het Klimaatje richt zich op de leerlingen van 8-12 jaar die op basisscholen zitten. Deze leerlingen gaan steeds rationeler denken en zoeken verdieping. De echte wereld om hun heen wordt belangrijker, maar ze hebben nog steeds hun fantasie.
Het concept moet hen inspraak geven over en betrekken bij het binnenklimaat. De extra aandacht voor het binnenklimaat moet de leerlingen, maar ook de secundaire stakeholders zoals leraren en ouders, activeren om het binnenklimaat te verbeteren.

Het concept

Door middel van de Leapcraft sensor kan actuele data worden opgehaald over de staat van het binnenklimaat. Op deze data reageert het Klimaatje en maakt zo aan de leerlingen duidelijk wat er mis is met het binnenklimaat.
De visuele weergave van het Klimaatje kan aangepast worden door de klas. Zo wordt het Klimaatje echt van de klas en kan het de rol van mascotte vervullen.

Klimaat stoplicht

Het Klimaat Stoplicht maakt de leerlingen bewust van de staat van het binnenklimaat in het lokaal. Schets van het Klimaat Stoplicht concept.

Doelgroep & doelen

Het Klimaatje richt zich op de leerlingen van 8-12 jaar die op basisscholen zitten. Deze leerlingen gaan steeds rationeler denken en zoeken verdieping. De echte wereld om hun heen wordt belangrijker, maar ze hebben nog steeds hun fantasie.
Het doel van het concept is om leerlingen te betrekken bij het verbeteren van het stoplicht. Door het stoplicht te koppelen aan een poster, leren zij over het belang van een goed binnenklimaat en hoe zij deze kunnen behouden of verbeteren.

Het concept

Door middel van de Leapcraft sensor kan actuele data worden opgehaald over de staat van het binnenklimaat. Op deze data reageert het stoplicht en maakt zo aan de leerlingen duidelijk wat er mis is met het binnenklimaat.
In het stoplicht wordt er gekeken naar welke waardes het belangrijkst zijn in de klassen en welke de grootste impact hebben. Hierna worden deze waarden gemeten en krijgen de leerlingen door middel van gekleurde lichten te zien welke waarde het probleem is. Het stoplicht wordt gecombineerd met een poster zodat er duidelijk te zien is wat welke waarde doet en wat er gedaan kan worden.