Sprint 2: Blogpost 2: resultaten & documentatie pilot experiment

In deze blogpost zullen we de resultaten van het pilot experiment/onderzoek weergeven, deze toelichten en hierop reflecteren. In de volgende blogpost zullen we op basis hiervan conclusies trekken, waarmee we de visie voor ons concept verder uitbouwen. In de vorige blogpost presenteerde we de definitieve versie van ons onderzoeksopzet, we hebben het hier ook gehad over een aantal verbeterpunten die we hebben doorgevoerd op basis van resultaten van het pilot experiment.

De tussenmarkt

Tijdens de tussenmarkt hebben wij de pilot van ons onderzoek uitgevoerd. Het opzetten van het totale speelveld was meer werk dan we dachten. Uiteindelijk waren we, doordat we wat extra tijd hadden vanwege de vooraf afgenomen persoonlijkheidstest, net op tijd klaar voor de eerste deelnemer.

We zijn tijdens de gehele tussenmarkt constant in de weer geweest, en hebben hierdoor zelf niet eens kunnen rondlopen! Toch hebben we bij dertien deelnemers ons onderzoek kunnen afnemen, dit is meer dan ons streven van negen.

We hebben tijdens het onderzoek gebruik gemaakt van vier meetinstrumenten:

  •       DISC (persoonlijkheids)-zelfassessment
  •       Observatie (scorelijst) tijdens experiment
  •       Video opname
  •       Vragenlijst achteraf

Resultaten experiment

DISC (persoonlijkheids)-zelfassessment

We hebben alle deelnemers een zelfassessment laten doen. De uitslag hiervan is een van de volgende vier gedragstypen: Dominant, Interactie (Invloedrijk), Stabiel en Consciëntieus.

Uit de dertien tests die gedaan zijn, kregen we de volgende resultaten:

Het grootste deel van de groep deelnemers (76,9% of 10 deelnemers) behoort tot het gedragstype Interactie. Dit betekend dat deze mensen er graag praten, enthousiast en optimistisch zijn, gemakkelijk contact maken met mensen en graag in het middelpunt van de belangstelling staan.

Twee van de dertien deelnemers hebben het gedragstype Dominant. Deze mensen stellen zich vaak onafhankelijk op, zijn besluitvaardig en doelgericht en gaan confrontaties niet uit de weg.

De laatst overgebleven deelnemer sluit aan bij het gedragstype Stabiel.  Stabiele mensen zorgen er altijd voor dat iedereen het naar zijn/haar zin heeft, maken zaken graag af, werken graag in teams en willen hierbinnen graag harmonie en stabiliteit brengen.

Observatie (scorelijst) tijdens experiment

Tijdens het experiment hebben we per deelnemer een scorelijst bijgehouden. Als basis vermelden wij de naam van de deelnemer, de leeftijd en het gedragstype. Daarna ging elke deelnemer twee rondes door ons experiment doen, een met ons concept, en een zonder. Hierbij hielden wij de “score” bij per ronde, met de volgende touch-points:

“Deelnemer loopt verkeerd”

“Deelnemer zoekt de route op”

“Deelnemer past de route aan”

Verder hielden we ook de totale tijd bij (Hoe snel iemand door het speelveld heen ging).

Daaruit kwamen de volgende resultaten:

Zonder concept

  • 3 uit 13 deelnemers liep eenmaal verkeerd tijdens de test
  • 7 deelnemers zoeken de route vaker dan een keer op, 3 deelnemers doen dit eenmaal.
  • 4 uit 13 deelnemers pastte de route aan
  • Opmerkingen thinking-aloud:
    • Vergat op bord te kijken
    • Ken het alfabet niet
    • Bord onduidelijk
    • Wat een gedoe
    • Gaat lukken
    • Liep te snel door
    • Ojee, ik ga verkeerd
    • Welke letter zit voor de L
    • Vraag over t/m bord
    • Onduidelijk hoe de borden werken
    • Wat een kutsysteem

Met concept

  • 0 uit 13 deelnemers liep eenmaal verkeerd tijdens de test
  • 3 deelnemers zoeken de route vaker dan een keer op, 1 deelnemer doet dit eenmaal.
  • 0 uit 13 deelnemers pastte de route aan
  • Er zijn minder thinking-aloud opmerkingen gemaakt. De opmerkingen die er wel zijn, zijn als volgt:
    • Lekker makkelijk
    • Ik hoef geen borden te kijken
    • Dit is vet!
    • Klopt allemaal
    • Gaat makkelijk

Video opname

Vragenlijst achteraf

Uit de vragenlijst blijkt dat voor 12 van de 13 personen het gebruik van de app het vinden van de weg vergemakkelijkte. Ditzelfde geldt voor de duidelijkheid van de app.

Toelichtingen waarom de app wel duidelijk was:

  • De stappen waren direct aangegeven, hierdoor wist ik welke kant ik op moest lopen.
  • Het was beknopt
  • stapsgewijs
  • Geen overbodige informatie maar alleen wat nodig was
  • beeld
  • De uitleg was helder en de pijlen gaven duidelijk de juiste richting aan.
  • Er werd precies gezegd waar je heen moest. Zolang je de instructies goed volgde werd je precies gestuurd naar de plek waar je moest zijn. Instructies waren ook duidelijk, wat komt door de omgeving. De restricted omgeving zorgt ervoor dat je hele specifieke aanwijzingen kan geven.
  • Ik kreeg sneller de juiste info (niet bukken) en info was steeds op dezelfde plek (telefoon) dus makkelijker zoeken
  • Het was erg overzichtelijk. Het scherm bevatte wat het moest bevatten zonder nutteloos gedoe.
  • Informatie in de app is duidelijk.
  • die loodste me systematisch door de hal heen.
  • Alles ging per een stap waardoor je er niet over na hoefde te denken

Toelichtingen waarom de app niet duidelijk was:

  • Scroll interactie was onhandig. Ook is het tussentijds niet helemaal duidelijk waar je bent. Om je heen kijken tijdens het gebruik van de app is moeilijk. Je hebt opeens meerdere informatiebronnen (app en borden).

Toelichtingen over het navigeren met de app:

  • Bij de app was het voor mij minder duidelijk om te zien waar ik precies was. Hierdoor kwam ik wel snel bij mijn gate, maar had ik geen idee waar ik liep.
  • Gemakkelijk, duidelijk
  • positief
  • volgtijdelijk
  • Het ging bijna vanzelf
  • prima
  • Eenvoudig.
  • Gemakkelijk
  • Ik was me niet zo bewust van tijdsdruk. Het navigeren met app was prettig. Wat makkelijker dan zonder
  • Ik vond het erg fijn, je krijgt duidelijk door waar je naartoe moet en hoeveel stappen(in dit geval).
  • Onhandig, scroll interactie is oncomfortabel.
  • gekubsteld
  • Als een goede verbetering van het bestaande tijdsverscheurende systeem dat voor desconfort zorgt

  • 7 deelnemers zouden de app gebruiken om de weg te vinden op het vliegveld. 6 deelnemers zouden dit niet doen.
  • De tijdsdruk is door 11 van de 13 deelnemers niet ervaren als oncomfortabel.

  • 9 deelnemers vonden het navigeren met de app comfortabeler als zonder een app.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *