Allereerst moesten we ons verdiepen in de doelgroep. Het was voor ons moeilijk voor te stellen hoe de belevingswereld is van slechtzienden. Charissa is bijvoorbeeld naar het MuZIEum geweest en heeft ervaren hoe het is om helemaal blind te zijn en waar je letterlijk tegenaan loopt.
We hebben video's gekeken van slechtziende mensen. Hierdoor kreeg je een beeld van hun belevingswereld. Tevens hebben we online gezocht naar informatiebronnen over hoe het is om slechtziend te zijn. We hebben een aantal van deze inzichten onder het kopje 'inzichten' verzameld.
De doelgroep die wij hebben benaderd waren slechtzienden die regelmatig naar een restaurant of een bar gaan en was nogal divers. We hebben jonge mensen gesproken wat oudere mensen. Wat ons opviel was dat de doelgroep erg positief in het leven staat. Zo was voor de een een bezoek aan een restaurant geen echt issue terwijl de andere echt wel een aantal verbeterpunten had aan te brengen. Door alle reacties in een blender te gooien, kwamen we tot een gerichte oplossing met product.
We hebben drie mensen uit de doelgroep gesproken. Éen deelnemer was jonger en de andere twee waren wat ouder. Hierdoor hadden we een goed beeld van de doelgroep. We hebben verschillende vragen gesteld over hoe hun restaurantbeleveving afhankelijk van is en hoe dingen verbeterd kunnen worden. We hebben ook onze concepten aan hun voorgelegd. Op basis van die feedback zijn we weer verder gegaan met concepten.
Door deskresearch te doen en doelgroepinterviews te houden hebben we verschillende inzichten gekregen:
De How Might We vraag die we gesteld hebben aan onszelf was: Hoe kunnen we slechtziende mensen makkelijker gebruik laten maken van de bar.
We hebben de brainstorm techniek, omkeren, gebruikt. Dit houdt in dat je andersom gaat denken. Bijvoorbeeld dat je het makkelijker wilt maken voor slechtziende in een bar, wil je het juist moeilijker maken. Uiteindelijk draai je het om en krijg je meer mogelijkheden voor concepten. In de onderstaande foto staan in het groen de ideeën die op basis van de omgekeerde gedachten zijn verzonnen.
Armband die kan oplichten wanneer er op gedrukt wordt. Hierdoor kan de ober zien dat de slechtziende iets wilt vragen aan de ober. Tijdens het oplichten gaat de arm trillen zodat de slechtziende weet dat de armband is opgelicht.
De bar/eetgelegenheid, verrijken voormiddel van geluid: Al staat er een ober aan je tafel, hoor je een geluidje. We willen geluiden laten horen bij keyplekken in het restaurant, zoals de wc.
Menu app die bekijkt in welk restaurant je bent en haalt het menu op. Restaurant eigenaren kunnen hun menu uploaden/aanpassen. Slechtziende mensen kunnen deze app dan downloaden en kijken wat er op het menu staat.
We hebben uiteindelijk gekozen voor concept 3, menunu. Deze keuze hebben we gemaakt op basis van de feedback van de doelgroep en feedback van de opdrachtgever.
Tijdens het ontwikkelen van Menunu hebben we gekeken hoe we de site toegankelijk kunnen maken. Hiervoor hebben we Site Improve gebruikt. Door middel van site improve kreeg je overzicht in de onderdelen van de site die niet toegankelijk zijn. We hebben bijvoorbeela aria-labels toegevoegd bij knoppen en svg die als knoppen werden gebruikt. Ook kon je inzien op welke dingen je nog meer moest letten. Bijvoorbeeld dat er geen tekst in afbeeldingen zitten en dat er geen afbeeldingen zijn zonder alt tekst.
Bekijk Siteimprove