Keuzemoment
Keuzemoment 1
Op 10-03-2020 hebben we met ons team ( Team Wij zijn er niet ) de google design sprint: decide
uitgevoerd. Tijdens de google design sprint had iedereen een idee uit kunnen werken. Waar we vervolgens
met zijn allen 1 idee uit moesten kiezen om verder te verwerken in een prototype. Als eerst volgde we de
officiele regels van de Google design sprint. Waarin we aan de decide stap begonnen. Op een vel papier
staan alle ideeën die bedacht waren door de teamleden, achter welke we vervolgens puntjes zetten welke
ideeën we het beste vonden.
Uit de Google design sprint: decide was de top 3:
Pietjes Fotoshoot
Play & pray
Kijkdoos
Omdat we uit deze decide stap niet een gezamenlijke keuze konden maken. Gingen we over naar een methode
aangeraden door school genaamt het: Harris Profile.
Hierin hadden we ervoor gekozen om op een aantal waarden te valideren of de ideeën hieraan zouden
voldoen. Deze waardes hebben we vervolgens cijfers gegeven.
Stasi vs WiFi: 9,29
Kijkdoos: 8,75
Play and Prey: 8,75
JudgeME(nt): 8,21
Zoek egzv: 8,04
Pietje fotoshoot: 7,32
Drop it like it's hot: 7,32
Privacy Amirite: 6,79
Top 4 Concept uitwerking
1. Stasi VS Wifi met 9,29
Stasi vs Wifi is een opstelling, waarin de vergelijking wordt getrokken tussen de DDR Stasi tijdperk en
de Moderne huiskamer. In het Stasi tijdperk werden er via geheime camera’s mensen bespioneerd om zo
achter informatie te komen. In de moderne tijd wordt dit op zekere hoogte ook gedaan, alleen dan met de
visie om producten beter/aantrekkelijker te maken. Maar om dit te bereiken in data nodig. Zo kunnen
zoektermen van Siri omgezet worden naar persoonlijke advertenties of aanbevelingen. Of kan google je
slaapritme schetsen door de tijd waarop jij je lichten ‘s avonds uitzet en ‘s ochtends aanzet.
Het is de bedoeling dat in dit product 2 kamers naast elkaar komen te staan. Zodat deze vergelijking
goed te maken is.
2. Kijkdoos met 8.75
De kijkdoos bestaat uit een licht materiaal waaruit 2 ooggaten zijn gezaagd.
De buitenkant van de kijkdoos is beplakt met logo’s van bijvoorbeeld bedrijven die persoonlijke data
verzamelen.
In de kijkdoos staat een monitor.
Wanneer een persoon in de kijkdoos kijkt ziet de persoon dat er 2 ogen naar hem/haar kijken. De persoon
voelt zich bekeken.
Tussendoor maakt de kijkdoos onverwachts een geluid dat mensen aan het lachen maakt.
Tussendoor ziet de persoon een live beeld van zichzelf. Een verborgen camera filmt de persoon van een
afstandje waardoor de zijkant van de persoon en de installatie in beeld komen. De persoon beseft dit en
kijkt om zich heen, maar ziet nergens een camera.
Achteraf wordt er verteld over de verborgen camera, dit zal mensen mogelijk aan het lachen
maken. Daarna (als de persoon meer behoefte heeft aan uitleg) zal er in het kort de gevolgen van social
cooling worden uitgelegd of hierover een foldertje aan de persoon worden meegegeven. Door het gevoel
(continu in de gaten worden gehouden net zoals bij social cooling) dat de kijkdoos heeft gecreëerd bij
de persoon zal de persoon eerder gaan beseffen dat er nare gevolgen kunnen ontstaat bij social cooling.
3. Play and pray met 8.75
Play and pray is een speelse manier om achter social cooling te komen. Bezoekers spelen een spel en
tegelijkertijd wordt de speler zijn gezicht opgenomen aan de hand van hoe de speler kijkt wordt hij
beoordeeld.
4. Judge Me (On The Spot) met 8.21
Judge Me is ontstaan door het samenvoegen van meerdere ideeën die voort kwamen uit de
google-design-sprint. Meerdere ideeën gingen om het beoordelen van anderen via een app of via
informatie die online beschikbaar is. Uit deze ideeën is één concept gevormd, wat toen nog Judge Me
heette. Het idee van Judge Me was dat mensen via een app op de één of andere manier beoordeeld zouden
worden. Later zijn we teruggekomen op dit idee omdat het niet volgens de opdracht in een opstelling
plaatsvindt, maar op een app. Daarom zijn we verder gaan nadenken en zijn we op het idee van JudgeMe
gekomen.
Keuze concept uitwerking
Als eerst kwam Stasi vs WiFi uit op plek een, alleen ondervonden we dit concept moeilijk te realiseren
was. Dit kwam omdat in het eerst concept uitgegaan was van een theaterspel waar mensen naar konden
kijken. Als team zagen we het niet zitten om hier de hele dag bekeken te worden. Vandaar dat onze keuze
niet uitging naar Stati vs Wifi.
Vervolgens waren we positief over Judge Me (On The Spot), en vonden we dat dit idee goed uit te werken
zou zijn. Dus hebben we dit concept doorgezet om dit verder uit te werken. Dit idee hebben we vervolgens
uitgewerkt in een pitch waarop de volgende feedback werd gegeven
Feedback
Het verschil tussen online en offline gedrag benoemen is altijd leuk.
Daar zitten mogelijkheden en spanning.
// Via een app op de telefoon creëer je een profiel wat lijkt op een
Tinderprofiel, maar zonder de foto. Als je dan meedoet aan de
opstelling, scan je de QR-code die gegenereerd wordt. Deze code laat
jouw profiel op een groot scherm zien, waar jij naast staat. Andere
mensen kunnen vervolgens kiezen of ze met je zouden daten terwijl je
ernaast staat. Dit creëert een ongemakkelijke situatie, die op het
internet heel normaal is door de anonimiteit. Zo laten we mensen zien
dat ze zich op het internet anders gedragen dan in het echt.
Grappig, iemand zei ooit dat Tinder juist veel meer lijkt op hoe het in
het echt gaat dan de meeste dating websites. Immers, as je naar een café
or club gaat ga je eerst ook op het uiterlijk af voordat je op iemand
Afstapt.
Het research proces wordt niet echt duidelijk. Wat is “Stasi vs Wifi”?
Klinkt interessant.
// Hier kwam als eerst uit Stasi vs WiFi alleen was dit concept moeilijk
te realiseren. Om dit op te zetten zouden er mensen de hele dag moeten
optreden. Dus ging onze keuze niet uit naar Stasi vs WiFi.
Het mysterie groeit.
Het is denk ik belangrijk om de link met het onderwerp van zelfcensuur /
chilling effects te verdiepen, want die is nu niet echt duidelijk. Ik
denk dat hier nog wat werk te verzetten is.
Concept verandering
Na deze feedback te hebben ontvangen zagen we in dat het concept StaSi vs WiFi toch beter aansloot bij de
opdracht. De enigste reden waarom we besloten hadden om dit concept niet te kiezen was, omdat als we op
5 mei werden uitgenodigd om op het festival te komen staan met ons project, we de hele dag bij onze
installatie aanwezig zouden moeten zijn en de hele dag zouden moeten acteren. Aangezien geen van ons dit
zag zitten, hadden we dan ook besloten om dit concept opzij te leggen. Aangezien we door omstandigheden
rondom het coronavirus ook een digitale installatie mochten maken loste dit probleem zichzelf eigenlijk
al op. Lotte gaf de groep later het inzicht dat het acteerwerk zelfs helemaal uit het concept kon worden
geschrapt. De bezoekers kunnen elkaar zelf namelijk net zo gemakkelijk in de gaten houden door middel
van de technieken die vroeger en nu beschikbaar zijn.