Hoe kunnen we huldiensten vòòr een ramp informeren over de niet zelfredzame flatbewoners zodat ze tijdens een ramp efficienter aan de slag kunnen gaan om hulp te bieden?
Ik help graag de mensen waar ik het meeste om geef.
Een applicatie die de gebruiker kan helpen met het voorbereid zijn op schade en met het melden van schade bij de verzekering.
Opslaan van aankoopbewijzen
Advies en informatie over je verzekering
Een applicatie die slachtoffers van een calamiteit hulp kan bieden zoals huisvesting, kleding, financiële hulp en eten.
Drop aanmaken (een vraag om hulp uitzetten)
Hulp aanbieden bij een drop
Geruststellen van slachtoffers
Een 3d-applicatie die bewoners van hoogbouw een digitale map kan tonen met kritieke informatie bij een ramp. De gebruiker kan op deze map zien waar de ramp plaatsvindt (bijvoorbeeld een brand op de 5e verdieping), maar ook waar de noodvoorzieningen zoals brandblussers of een AED zich bevinden en waar de vluchtwegen zitten.
- Een 3d model van het gebouw waar voorzieningen en andere kritieke informatie weergegeven kan worden
- Kunnen aangeven waar de brand zich bevindt (eventueel alleen door de contactpersoon van het complex of leden van de bewonerscommissie)
- Kunnen aangeven van bewoners die extra hulp nodig hebben bij een calamiteit (mensen in een rolstoel, ernstig zieken) zodat deze ondersteuning kunnen krijgen bij het vluchten
Wil je de volledige presentatie inclusief onderzoek, inzichten en de concepten nogmaals bekijken? Dat kan door de presentatie te downloaden via onderstaande button.
Tijdens de conceptpresentaties hebben wij belangrijke feedback gekregen die heeft geleid tot het kiezen voor concept 3 : Flamefinder. Wij hebben er echter wel voor gekozen om een nieuwe naam te verzinnen voor dit concept, omdat we hier niet 100% tevreden mee waren. Na een brainstorm sessie zijn wij op het idee gekomen om dit concept ResQplan te noemen.
Voor dit concept hebben wij tests uitgevoerd met de doelgroep:
Uitkomsten testresultaten:
Ontwerprichtlijnen
Bronnen: Debriefing - opdrachtgever
Bronnen: Interview flatgebouw - Respondent : T. - Datum:18/05/2023 - Feedback Fenna 23/05/2023
Bronnen : Feedback Fenna Conceptpresentaties 23/05/2023 - Workshop: UX - laws , Datum: 09/05/2023
Belangrijke insights
Fenna (brandweer medewerker) 23-05-2023
Interview flatgebouw - Respondent: T. - Datum : 18/05/2023
Interview flatgebouw - Respondent: T. - Datum : 18/05/2023
Interview flatgebouw - Respondent: T. - Datum : 18/05/2023
Technische keuzes
Na veel research te doen en een gesprek te hebben gehad met de docent hebben wij ervoor gekozen om html, css, javascript en de three.js library te gebruiken. We gaan three.js gebruiken, zodat we een 3d model kunnen inladen om hiermee de brandweer duidelijk te kunnen laten zien waar de brand zich bevind en waar de niet-zelfredzame personen zich bevinden.
Wireframes
We hebben wireframes gemaakt van de applicatie, zodat de developers precies weten hoe alles eruit moet komen te zien.
Voor meer visuals en alle overige informatie verwijzen wij u graag naar de eindpresentatie, deze kunt u downloaden met de button hieronder!