CMGT x CMD x Zorginnovatie
Samen zijn we, als studenten van de opleidingen Communication & Multimedia Design (CMD) en Creative Media & Game Technologies (CMGT), aan een project begonnen met de centrale vraag: “Hoe kunnen we ouderen motiveren om verantwoord en zelfstandig meer te bewegen en daarbij balans en sociale interactie te bevorderen?” Ons project richt zich op het bedenken van een digitale oplossing ter preventie van vallen bij ouderen. We willen specifiek de behoeften en uitdagingen van de doelgroep van 65-plussers adresseren.
Onze focus ligt op senioren die lichamelijk nog in staat zijn tot redelijk functioneren zonder de noodzaak van (fysieke) assistentie van een partner/zorgverlener. We streven ernaar om letsels door vallen te vermijden, door hun ondersteuning te bieden bij het verbeteren van hun evenwicht.
Om tot deze ontwerprichtlijnen te komen, hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften en uitdagingen van ouderen. Dit omvatte interviews, vragenlijsten en gebruikerstests. De inzichten die we hieruit hebben verkregen, hebben geleid tot de volgende belangrijke richtlijnen voor ons ontwerp:
Ons product moet zo worden ontwerpen dat de ouderen geen hulp nodig hebben bij het gebruik ervan. De oefeningen moeten ook zelfstandig uitgevoerd kunnen worden.
Ons concept moet zich kunnen aanpassen aan de fysieke staat en voorkeuren van de gebruiker.
Op deze website kunt u meer informatie vinden over ons project, de concepten die wij hebben bedacht, deelproducten en het uiteindelijke prototype van het verkozen concept.
Wij zijn Luke en Marijn van CMGT, en Fleur, Flo en Meta van CMD. Dit kwartaal zetten wij ons in voor valpreventie.
Samen streven we naar een innovatieve en gebruiksvriendelijke oplossing voor valpreventie.
CMGT: Programmeur
CMGT: Programmeur
CMD: Ontwerper
CMD: Ontwerper
CMD: Ontwerper
Wij hebben zowel desk- als fieldresearch uitgevoerd. Voor de deskresearch hebben wij de volgende onderwerpen onderzocht: Motivatie van ouderen, initiatieven voor beweegprogramma's, het effectief opbouwen van routines, sporten die mobiliteit bevorderen en welk aanbod er nu wordt aangeboden voor ouderen. Vervolgens hebben wij interviews met de doelgroep afgenomen waar we focuste op: Motivatie, sporten die de ouderen leuk vinden, aan welke initiatieven zij hebben deelgenomen en welke communicatie hen het meest aanspreekt.
Elke teamlid had vijf concepten bedacht. Deze hebben wij vervolgens getest in een Harris Profile. Daarna hebben wij gebrainstormd om twee definitieve concepten te bedenken. Tot slot zijn deze visueel uitgewerkt.
Voor de tussenpresentatie moesten wij twee concepten presenteren aan de opdrachtgever. We hebben de volgende twee concepten ontwikkeld, in de eerste vier weken van ons project:
WandelWijk is een wandel-app speciaal ontworpen voor ouderen, waarmee je op een leuke en interactieve manier je buurt kunt verkennen. De app stelt routes samen op basis van jouw voorkeuren en mobiliteit, waarbij je op zoek gaat naar verborgen Geocaches. Onderweg ontdek je interessante feiten en kun je leuke mini-games spelen, perfect om te delen met familie en mede-wandelaars. Bovendien kun je zelf bijdragen aan de gemeenschap door je eigen Geocaches te verstoppen. Met WandelWijk wordt elke wandeling een ontdekkingstocht vol avontuur en sociale verbindingen.
Dit concept had de voorkeur van de opdrachtgever en is later gevalideert met de doelgroep om verder uit te werken.
Rekken en Snacken is een uniek concept dat ouderen aanmoedigt om actief te blijven terwijl ze genieten van thematische beweeg-films vanuit het comfort van hun eigen bank. Via de app kunnen ze een film selecteren en vervolgens onder begeleiding van een instructeur meedoen met passende oefeningen tijdens bepaalde scenes. Of het nu gaat om dansen tijdens Titanic of staande zwemoefeningen, Rekken en Snacken biedt een leuke manier om te bewegen en herinneringen op te halen. Door deel te nemen aan thema-avonden in wijkcentra, kunnen ouderen niet alleen genieten van deze activiteit, maar ook sociaal contact leggen en behouden.
Wandel Wijk is een mobiele app speciaal ontworpen voor ouderen om hun buurt of onbekende buurten op een nieuwe, leuke manier te ontdekken. De app biedt routes samengesteld vanuit punten op de kaart geplaatst door zowel gebruikers als admins, zodat je altijd een interessante wandeling kunt maken. De app richt zich ook op het toegankelijk houden van het gebruik van de app door middel van een vragenlijst. Zo is elke route gepersonaliseerd!
Het ontwerp is gericht op de app toegankelijk te houden voor ouderen. Houdt ook rekening met diverse mobiliteit.
In Wandel Wijk kunnen gebruikers hun eigen 'Scanstenen' toevoegen op de kaart, zo ontmoet je nieuwe mensen en verbreid je wandelroutes.
De resultaten van de usability-test en observaties tonen overtuigend aan dat ons concept potentie heeft. De think out loud usability-test bracht waardevolle inzichten naar voren over de gebruiksvriendelijkheid, waarbij duidelijke instructies en verbeterde leesbaarheid door een pop-up als positief werden ervaren. Semi-gestructureerde interviews met ouderen hebben belangrijke voorkeuren voor speltypen aan het licht gebracht, wat ons concept voor toekomstige ontwikkelingen inspireert. Hoewel de test beperkt was tot één respondent, leverde de feedback concrete verbeterpunten op voor verdere iteraties. Het benaderen van ouderen buiten de reguliere markt vergrootte hun bereidheid om deel te nemen, en een duo-teststrategie verbeterde de algehele ervaring door de prototype-ervaring minder overweldigend te maken. Deze bevindingen versterken ons vertrouwen in het concept en bieden duidelijke richting voor verdere ontwikkeling en optimalisatie.