Sprint 1: Brainstormen & Onderzoeksopzet

Met de vorige sprint kregen we de feedback om terug te keren naar ons deskresearch, de resultaten van de enquête uit te werken hieruit conclusies te extraheren en een nieuwe onderzoeksvraag te formuleren. De nieuwe onderzoeksvraag en bijbehorende deelvragen zijn te vinden in deze blogpost.

De resultaten uit onze enquête en de bijbehorende conclusies zijn te vinden in ons geüpdatet deskresearch.

Onderzoeksopzet

Concept

Naar aanleiding van onze brainstormsessies en deskresearch (literatuurstudie) zijn we gekomen tot een concept.

Ons concept richt zich op nieuwe of onregelmatige vliegreizigers. Uit ons deskresearch blijkt dat deze groep soms moeite heeft om zich wegwijs te maken in het vertrekproces op Schiphol. Concreet doelen we hiermee vooral op het vinden van de weg (bijvoorbeeld naar de gate, incheckbalie en andere voorzieningen).

We zien dat Schiphol hiervoor zoekt naar innovatie. Zo heeft er in 2015 en 2016 een experiment plaatsgevonden met Spencer, een robot van de Universiteit Twente. Spencer helpt mensen die niet bekend zijn op Schiphol om de weg te vinden. De eerste resultaten zijn positief. Wij denken dat we met ons concept, wat ondersteuning bied gedurende het volledige vertrekproces, een toegevoegde waarde kan bieden.

De visie van ons concept is om het comfort van de nieuwe of onregelmatige vliegreiziger te verhogen. We willen dit doen door een fysieke of digitale (bijvoorbeeld een app) companion aan te bieden die door middel van big data, sensoren en slimme algoritmes bepaald in welke ‘stap’ van het vertrekproces de reiziger zich bevindt, en waar nodig ondersteuning biedt. Bijvoorbeeld: de reiziger staat een tijd stil in de vertrekhal, maar moet nog inchecken. Als de companion dit constateert zal hij de reiziger op zijn favorieten manier herinneren, en waar nodig ondersteunen door bijvoorbeeld de weg te wijzen.

Omdat mensen verschillende behoeften hebben als het aankomt op informatievoorziening, willen we hier verschillende methodes voor bieden. Het doel is het verhogen van het comfort, en dus willen we zorgen dat de gebruiker zich zo veel mogelijk op zijn gemak voelt.

Tijdens ons experiment willen we een korte LIFO test doen waarmee we de deelnemer kunnen categoriseren op een gedragstype. Vervolgens kunnen we aan de hand van verschillende concept voorbeelden achterhalen wat de fijnste manier van informatievoorziening is voor personen van dit gedragstype.

Het uiteindelijke concept zal op een slimme manier moeten meten wat het LIFO type van de gebruiker is, en de informatievoorziening hieraan aanpassen. Op deze manier hopen we de gebruiker van een zo’n comfortabel mogelijk vertrekproces te voorzien.

Verdere duiding van ons concept is te vinden in het onderzoeksopzetdocument dat hier te vinden is.

Persona’s

Om een beeld te krijgen van onze doelgroep hebben we op basis van de resultaten van onze enquête, en de conclusies uit ons deskresearch persona’s opgesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *