Sprint 2: Bronnen Schiphol

Schiphol zoekt innovatieve oplossingen:

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/schiphol-als-beste-digitale-luchthaven-ter-wereld.htm

 

Business model schiphol:

http://www.jaarverslagschiphol.nl/businessmodel

Schiphol investeert 180 miljoen alleen voor beveiliging.


stakeholders.

70% Staat van Nederlanden
20% Amsterdam
8% fdp
2% rotterdam

 

Schiphol technologie info en beveiliging

https://fd.nl/ondernemen/1182199/luchthavendirecteur-veiligheid-schiphol-komt-in-gedrang

Schiphol waarschuwde in februari al dat een tekort aan marechaussees zou leiden tot lange wachtrijen bij de paspoortcontroles op de luchthaven. (400-500 marechaussees tekort momenteel 1800 aanwezig.

 

Schiphol werkt al aan de automatisering van het grenscontrole- en beveiligingsproces, waardoor minder mankracht nodig is bij de grenscontrole. De nieuwe technologie, die momenteel wordt getest op Aruba, zou in 2018 klaar kunnen zijn, stelt Nijhuis. ‘Mits we daar heel hard aan werken. Maar dan hebben we het probleem nog niet opgelost.’ Er wordt op  Schiphol al gewerkt met automatische grenspassages. In 2015 passeerden 3 miljoen passagiers de grens langs deze zogeheten e-gates. In 2016 waren dat er naar schatting 6 miljoen.

 

De verdere automatisering van het beveiligingsproces zal volgens Schiphol zo’n €190 mln kosten. De luchthaven wil dat de overheid het gros van deze investeringen voor zijn rekening neemt, aangezien de veiligheid op de luchthaven een verantwoordelijkheid van de overheid is en in de toekomst ook zal leiden tot lagere operationele lasten voor de overheid. ‘Dat lijkt me logisch’, aldus Nijhuis. ‘De discussies met Den Haag zijn goed. Ik begrijp de begroting beperkingen. Maar gezien het belang van de veiligheid en van Schiphol moet je toch extra middelen kunnen vinden.’

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.