Sprint 1: Feedback & reactie

Gelinkte documenten zijn alleen toegankelijk met een Hogeschool account.

“… geef naast de persona’s ook de andere ontwerp producten weer in je presentatie en op jullie blog.”

Mock-ups van companion app

“… geef de verschillende onderzoeksresultaten echter ook weer in de presentatie.”

Verwerkt in de presentatie.

“Onderbouw je keuzes, het concept wordt nu nog onvoldoende duidelijk.”

Keuze voor companion

Het doel van de companion is om het comfort van nieuwe of onregelmatige vliegreizigers op Schiphol te verhogen. We kiezen hierin voor een companion smartphone app, omdat er al fysieke pilots draaien (bijvoorbeeld Spencer) en wij denken dat we met een companion app een soortgelijke verbetering kunnen bewerkstelligen. Daarnaast zal de companion app helpen gedurende het hele vertrekproces met lagere kosten, instapdrempel en de mogelijkheid de companion gemakkelijk te personaliseren afhankelijk van de persoonlijkheid van de gebruiker.

Dagelijks missen veel mensen hun (aansluitende) vluchten. Veel voorkomende redenen hiervoor zijn het niet kunnen vinden van de weg, te korte aansluittijden of taalbarrières. We denken dan ook dat de companion vooral binnen dit gedeelte van het vertrekproces van belang zal zijn. Immers, als je eenmaal bij de check-in, douane of gate bent is de rest vanzelfsprekend.

Zie het conceptdocument

“Probeer een duidelijke keuze te maken wat jullie precies willen testen in jullie experiment en neem in je overweging mee dat het praktisch haalbaar is (30 deelnemers is ambitieus).”

Persoonlijkheidstest

Omdat iedereen andere behoeftes heeft met betrekking tot informatievoorziening en begeleiding (grofweg instructies), willen we door middel van een simpele gedragstype test de companion personaliseren.

Voor het experiment willen we hiervoor de DISC methode gebruiken. De DISC methode is een zelfassessment, en kan daarom door de deelnemer vooraf worden ingevuld. Het invullen duurt ongeveer 4 a 5 minuten en geeft een uitslag op basis van 4 gedragskenmerken t.n.; Dominant, Interactie, Stabiel, Consciëntieus. Op basis hiervan kan worden afgeleid wat de best passende manier is om de deelnemer van informatie te voorzien.

Tijdens het experiment zal gebruik worden gemaakt van een enkele versie van de companion, maar we zullen de data die hieruit voortvloeit meenemen om het concept en het experiment te verbeteren.

Meer over de DISC methode

De persoonlijkheidstest resulteert in een dominant gedragskenmerk, een tweede dominante en twee relatief mindere. Wij willen de uiteindelijke versie van het concept zo veel mogelijk toespitsen op het meest dominante gedragskenmerk van de deelnemer, deze kunnen zijn t.n.; Dominant, Interactie, Stabiel en Consciëntieus.

Kenmerken (bron http://www.impact-ontwikkeling.nl/pagina/disc/disc-model/):
Dominant
  1. stellen zich onafhankelijk op
  2. zijn besluitvaardig en doelgericht
  3. zijn gericht op resultaten en uitdagingen
  4. gaan confrontaties niet uit de weg
Interactie
  1. praten graag
  2. zijn enthousiast en optimistisch
  3. kennen veel mensen en maken makkelijk contact
  4. staan graag in het middelpunt van de belangstelling
Stabiel
  1. zorgen ervoor dat ieder het naar zijn zin heeft
  2. maken graag zaken af
  3. brengen harmonie en stabiliteit in het team
  4. werken graag in teamverband
Consciëntieus
  1. zijn grondig en nauwgezet met details
  2. houden zich graag aan de regels
  3. volgen de procedures of schrijven ze zelf
  4. zijn diplomatiek in de omgang en zijn analytisch denkers

Het experiment

Voor het experiment zullen we gebruik maken van een enkele mockup van de companion app.

Getest zal worden of de manier van instructie door de companion het comfort van de deelnemer verhoogd, speciaal zal hier worden gelet op het verschil tussen de verschillende persoonlijkheidstypen.

Hoe zien wij comfort?

Het doorlopen van stappen tijdens een onoverzichtelijke, hectische situatie onder tijdsdruk is per definitie oncomfortabel. Ons doel is dan ook om de situatie dusdanig te verduidelijken dat het gevoel van tijdsdruk en hectiek wordt weggenomen.

De reden dat we hierbij ook willen focussen op persoonlijkheidstypen is omdat mensen verschillende behoeften hebben als het gaat over het geven van feedback en instructie. Omdat we het comfort van de gebruiker willen verhogen, willen we zo goed mogelijk aansluiten op zijn persoonlijke behoefte.

In het experiment zal dus worden gekeken in welke mate het comfort van de deelnemer wordt verhoogd. In de review van onze data zullen we kijken of we hieruit kunnen concluderen voor welke persoonlijkheidstypen ons concept juist wel of juist niet werkt. Op basis hiervan zullen we het concept en waarnodig het experiment verbeteren.

Onze doelstelling is om minimaal 9 deelnemers te testen. We denken hiermee een degelijk beeld te kunnen vormen van hoe en of ons concept werkt, en hoe dit in relatie staat tot de behoefte van verschillende ‘typen’ mensen.

Maximaal kunnen er 3 deelnemers tegelijk meedoen. Het experiment is opgedeeld in drie delen:

  1. Vooraf zelfassessment (DISC)
  2. Het onderzoek (observatiestudie)
    1. Ronde 1 uitleg & uitvoering
    2. Think-aloud methodiek & observatie
    3. Ronde 2 uitleg & uitvoering
    4. Think-aloud methodiek & observatie
  3. Afsluitend interview (vragenlijst)

Conclusies die hieruit voortvloeien zullen worden gebruikt om het concept en experiment te verbeteren.

Een volledige beschrijving van ons onderzoeksopzet evenals het document is te vinden in de andere blogpost (klik hier).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *