Sprint 1: Onderzoeksopzet V2

Gelinkte documenten zijn alleen toegankelijk met een Hogeschool account.

Naar aanleiding van de feedback op de eerste presentatie hebben we stappen gezet om ons concept en het af te nemen experiment te concretiseren. Onze reactie op de gegeven feedback is te lezen in deze blogpost. Deze blogpost gaat over ons nieuwe onderzoeksopzet.

Zie het onderzoeksdocument voor meer informatie. Hieronder volgt een beschrijving en toelichting op de gemaakte keuzes.

Het onderzoek

Het doel van ons concept is het verhogen van het comfort van nieuwe of onregelmatige vliegreizigers binnen het vertrekproces op Schiphol.

Rollen

Er is altijd een iemand aanwezig op de tussenmarkt om begeleiden bij de DISC zelfassessments. Tevens zal hij de deelnemers registreren en oproepen als het tijd is voor het volgende onderdeel.

De overige drie zullen het experiment afnemen en elk een deelnemer toegewezen krijgen. Tegelijk kunnen er dus maximaal drie deelnemers deelnemen aan het experiment.

Zij zullen de taak van observator op zich nemen en de deelnemer door het experiment begeleiden, zij maken hierin gebruik van het observatie ‘score’ lijst zoals deze is beschreven in het onderzoeksopzetdocument.

Naar afsluiting van het experiment neemt de toegewezen observator een kort interview (zie onderzoeksopzetdocument) af bij de deelnemer. Dit afsluitende interview heeft als doel om te kijken in welke maten de deelnemer comfort ervoer in de eerste en tweede ronde.

Zelfassessment

Om het onderzoek te beginnen zal de deelnemer vooraf een DISC zelfassessment invullen (https://www.123test.nl/disc-test/). Zoals in de vorige blogpost te lezen is zal hier een dominant gedragskenmerk uit naar voren komen (Dominant, Interactie, Stabiel of Conscientieus). Deze data zullen we gebruiken tijdens de review van de resultaten om het concept te verbeteren (aan te laten sluiten op specifieke gedragstypen).

Experiment

Omdat we niet kunnen testen op Schiphol hebben we een d.m.v. gamification een manier bedacht om het zo goed mogelijk te simuleren. We noemen dit de navigatiesimulatie. We maken hiervoor een 16×16 raster (50cm per vak; 64m2). Dit raster stelt het vertrekproces op Schiphol voor.

Het experiment wordt per deelnemer twee keer uitgevoerd.

Eerste keer zonder begeleiding (hier maken we gebruik van standaarden zoals die op een luchthaven te vinden zijn, zoals een groot vertrekscherm en bordjes).
De tweede keer met de companion app.

 

Allereerst worden de spelregels aan de deelnemer uitgelegd:

  1. Je moet binnen 1.5 uur bij de juiste gate zijn
  2. Je kan vrij rondlopen, maar elk vak (in elke richting) kost een bepaalde tijd:
    1. Grote hal – 30 seconden per vak
    2. Departures, check-in & douane – 2 minuten per vak
    3. Gates – 10 minuten per vak
  3. Als je een boardingspass hebt kun je doorlopen bij de check-in en direct naar de douane, heb je alleen een ticket, dan moet je in de rij staan bij de check-in balie
  4. Omdat het druk is op Schiphol hanteren we de volgende wachttijden:
    1. Check-in – 15 minuten
    2. Douane – 20 minuten
  5. Op de lege vlakken liggen briefjes, als je op een vlak staat kun je deze omdraaien. Daar staat op of en bij welke check-in of gate je bent

Vervolgens krijgt de deelnemer een ticket of boardingspass met daarop een vluchtnummer en bestemming en wordt geïnstrueerd om al zijn gedachten en acties hardop te beschrijven (Thinking-Aloud).

De deelnemer begint in de grote hal, waar hij op een groot whiteboard (opzettelijk onoverzichtelijk) kan zien bij welke check-in balie hij moet zijn. Vervolgens mag de deelnemer vrij gaan rondlopen, maar kost elk vak tijd.

Als de deelnemer bij een vak komt kan hij het briefje omdraaien om te zien of dit de juiste check-in balie/gate is. Tijdens dit gehele proces zal de deelnemer zijn gedachteproces en acties hardop beschrijven.

Het experiment is over als de deelnemer de gate heeft bereikt of de tijd is verlopen.

Observatiestudie

Tijdens het experiment hanteren we het volgende observatiedocument. We vullen dit in op basis van waarnemingen en uitingen van de deelnemer d.m.v. de Thinking-Aloud methodiek.

Vragenlijst & Scoreformulier document (link)

Volledig onderzoeksdocument (link)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *